• Original research article
  • August 31, 2022
  • Open access

Role of Artistic Devices of Absurdity and Nonsense in Formation of Structural and Semantic Organization of Text (by the Material of L. Carroll’s “The Hunting of the Snark”)

Abstract

The aim of the study is to rethink the structural and semantic organization of the English writer Lewis Carroll’s “The Hunting of the Snark” by contrasting the phenomena of nonsense and absurdity. The article presents an analysis of original passages from the poem based on the identification and justification of the relationship between the complex grammatical and syntactic structure of the text and its lexical units. The scientific novelty lies in the consideration of the phenomena of nonsense and absurdity as artistic devices, as well as in the description of their ability to complement each other in the process of meaning generation. As a result, it is proved that each of these techniques in its own way affects the structural and semantic organization of the poem text expanding its interpretative potential.

References

  1. Галинская И. Л. Ж.-Ж. Леклерк. Философия нонсенса. Интуиция в викторианской литературе нонсенса // Человек: образ и сущность. 2004. № 1 (15).
  2. Евенко Е. В., Макеева М. Н. Проблема соотношения формы и содержания в фоносемантике // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 6 (73).
  3. Иткулов С. З. Нонсенс, абсурд и парадокс как лингвокультурологические категории // Аграрный вестник Верхневолжья. 2019. № 3.
  4. Красавченко Т. Н. 97.02.014. Галинская И. Л. Льюис Кэрролл и загадки его текстов. - М.: ИНИОН РАН, 1995. - 76 с. // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7 «Литературоведение». 1997. № 2.
  5. Кэрролл Л. Охота на Снарка. Пища для ума: сборник / пер. с англ. М.: АСТ, 2020.
  6. Кэрролл Л. Приключения Алисы в стране чудес. Сквозь зеркало и что там увидела Алиса, или Алиса в зазеркалье / изд. подгот. Н. М. Демурова. Изд-е 2-е, стер. М.: Наука, 1991.
  7. Ланина К. А. Прагматические особенности перевода поэмы Л. Кэрролла «Охота на Снарка» // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2010. № 600.
  8. Левицкий А. Э. Что такое абсурд? (Опыт семантического анализа) // Семантический потенциал языковых единиц и его реализация: тез. докл. Междунар. науч. конф. Мн., 2021.
  9. Литвинова В. М. Лингвостилистический анализ русских интерпретаций «Охоты на Снарка» Л. Кэрролла // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 2-1 (80).
  10. Чарская-Бойко В. Ю. К вопросу о концепции абсурда и нонсенса в европейской традиции // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 110.
  11. Ширяева И. Н. Литературный нонсенс и смежные понятия // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 10-3 (64).
  12. Шкурская Е. А. Лингвистическое сопоставление нонсенса и абсурда // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2011. № 7 (61).
  13. Cammaerts E. The Poetry of Nonsense. L.: George Routledge & Sons Ltd, 1925.
  14. Stewart S. Nonsense: Aspects of Intertextuality in Folklore and Literature. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1989.

Author information

Alexander Olegovich Soshnikov

PhD

Kursk State University

About this article

Publication history

  • Received: June 21, 2022.
  • Published: August 31, 2022.

Keywords

  • абсурд
  • нонсенс
  • структурно-семантическая организация
  • смысловое пространство
  • absurdity
  • nonsense
  • structural and semantic organization
  • semantic space

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)