• Original research article
  • November 30, 2022
  • Open access

Functioning of the Song about the Motherland “Transvaal” in Children’s Literature of the Soviet Period (1927-1987)

Abstract

The research aims to identify the specifics of the functioning of the song “Transvaal” in children’s literature of the Soviet period. The research is novel in that it is the first to consider the functioning of “Transvaal”, using the material of children’s prose, and its interaction with other intertextual components. The paper studies the features of the inclusion of “Transvaal” in the text, examines the influence of the song on the formation of the system of motifs and images and the plot, sheds light on the interaction of “Transvaal” with other intertextual components. The allusion “Transvaal” is presented in L. I. Dobychin’s short story “Leshka” realised in an instrumental performance, while paraphrasing functions in L. A. Kassil’s short story “Transbalt”; the song is connected with the emotional state of the characters in both works. As for N. V. Verzakov’s novella “Hot bullet, fly”, “Transvaal” serves to create the character’s image and is an element of the cultural field. As a result, the researcher has determined the influence of the system of motifs and images and the plot of the song on the formation of the said system and the plot in the analysed prose, the creation of a special emotional plan. It has been proved that “Transvaal” is actively used by the writers in depiction of authentic contexts - historical, cultural, social.

References

  1. Алиева Ф. А. Лирическая песня как художественный компонент в жанрах устной прозы // Проблема жанра в филологии Дагестана: мат. VII межрегион. конф. Серия «Изучение фольклора, литературы и языков народов Дагестана». Махачкала, 2012.
  2. Беспалова Т. В. Национальная память и русская культура // Культурное наследие России. 2018. № 1.
  3. Вороничева О. В. Звуковой образ Брянска в рассказах Л. И. Добычина // Добычинские чтения в Брянске: мат. всерос. науч.-практ. конф. с междунар. уч. / под ред. О. В. Вороничевой. Брянск, 2018.
  4. Гимранова Ю. А. Интертекстуальный анализ. Челябинск, 2021.
  5. Капля О. В. Исторические и «служивские» песни литературного происхождения в культуре донского казачества (по материалам фольклора) // Культурная жизнь Юга России. 2011. № 2 (40).
  6. Напцок Б. Р., Соколова Г. В. К проблеме изучения интертекстуальности в художественном произведении // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2 «Филология и искусствоведение». 2018. № 4 (227).
  7. Прусакова Н. В. Функции песен в прозе Тэффи // Studia Litterarum. 2019. Т. 4. № 3.
  8. Строганов М. В. Русский и белорусский жестокий романс: сюжетика и национальная идентичность // Вестник славянских культур. 2019. Т. 51.
  9. Щербакова О. С. Народные песни из репертуара В. Г. Дороховой: по материалам фольклорной экспедиции в с. Усть-Козлуха Краснощековского района Алтайского края // Полевые исследования в Верхнем Приобье, Прииртышье и на Алтае (археология, этнография, устная история и музееведение): мат. XIV междунар. науч.-практ. конф. / под ред. М. А. Демина, Т. К. Щегловой, Н. С. Грибановой. Барнаул, 2019.

Author information

Tatiana Vladimirovna Krayushkina

Dr

Institute of History, Archeology and Ethnography of the Peoples of the Far East, FEB RAS, Vladivostok

About this article

Publication history

  • Received: October 10, 2022.
  • Published: November 30, 2022.

Keywords

  • песня «Трансвааль»
  • интертекстуальность
  • фольклоризм
  • русская проза советского периода
  • детская литература
  • song “Transvaal”
  • intertextuality
  • folklorism
  • Russian prose of the Soviet period
  • children’s literature

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)