• Original research article
  • November 30, 2022
  • Open access

Image of an Adventuress in Daphne du Maurier’s Novel “Mary Anne”

Abstract

The study aims to determine psychological techniques in providing insight into the female image in Daphne du Maurier’s novel “Mary Anne” (1954). The protagonist of the work is a real historical figure, the writer’s great-grandmother Mary Anne Clarke. The story of Mary Anne, a famous courtesan, favourite of the King’s brother, the Duke of York, as narrated by Daphne du Maurier is a realisation of the manipulation plot. Daphne du Maurier presents a fascinating story of the dependence of England’s political system in the late XVIII century - the early XIX century on a woman’s gamble. Court intrigues and political feuds are skillfully woven into the narrative of the rise and fall of Mary Anne. Scientific originality of the study is determined in the research methodology. The researcher identifies the specifics of the author’s style in the presentation of historical material in the genre of fiction. The correlation of the historical and the literary forms the basis of philological analysis. As a result of the study, it has been proved that the absence of a subjectively marked unambiguous understanding of a woman’s role in society in women’s writing makes it possible for the author to present an assessment of one and the same historical fact from different angles. The same purpose is served by the interweaving of narrative elements inherent in the detective genre into the traditional manipulation plot. The change of semantic dominants in the text allows Daphne du Maurier to reproduce a unique literary image that is far from unambiguous interpretation.

References

  1. Брандт Г. А. Философская антропология феминизма. Природа женщины. СПб.: Алетейа, 2006.
  2. Емельянова К. Саспенс в романах и рассказах Дафны дю Морье // Эстезис. 2016. № 7.
  3. Зиннатуллина З. Р., Хабибуллина Л. Ф. «Корнуоллский миф» в романе Дафны дю Морье «Правь, Британия!» // Филология и культура. 2016. № 1.
  4. Приказчикова Е. Е. Репрезентация образов «женщин Фортуны» в русской литературе XVIII в. // Дергачевские чтения - 2011. Русская литература: национальное развитие и региональные особенности: мат. X всерос. науч. конф.: в 3-х т. Екатеринбург, 2012. Т. 1.
  5. Терпак М. А. Английский лингвокультурный концепт СЕМЬЯ и способы отражения его коннотативного содержания в языке: на материале семантического поля «Родственные отношения»: автореф. дисс. … к. филол. н. Самара, 2006.
  6. Титарева Л. Д. Женская проза как феномен современной российской культуры (на примере Забайкальского края): дисс. … к. культ. Чита, 2015.
  7. Эти загадочные англичанки / сост. Е. Н. Тогузова. Н. Новгород, 2014.
  8. Яныкина А. Н. Феноменология фемининности: социально-философский дискурс проблемы: автореф. дисс. … к. филос. н. Казань, 2005.
  9. Belkadi O. Jamaica Inn: A Reflection of Daphne du Maurier’s Cornwall. 2016. URL: https://terresdecrivains.com/Jamaica-Inn-A-Reflection-of-Daphne
  10. Turner K. Daphne du Maurier’s Mary Anne: Rewriting the Regency Romance as Feminist History // University of Toronto Quarterly. 2017. Vol. 86.
  11. Zinnatullina Z. R., Vafina A. H. Influence of William Thackeray on the Character System of Julian Fellowes’ Snobs // Life Science Journal. 2014. Vol. 11. Iss. 4.

Author information

Alsu Hadievna Vafina

PhD

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Received: October 14, 2022.
  • Published: November 30, 2022.

Keywords

  • образ авантюристки
  • английская литература
  • женская проза
  • Дафна дю Морье
  • психологизм
  • image of an adventuress
  • English literature
  • women’s prose
  • Daphne du Maurier
  • psychologism

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)