• Original research article
  • November 30, 2022
  • Open access

New German Lexemes with the Impf- Component: A Structural and Semantic Analysis

Abstract

The study aims to determine the word-creation mechanisms and their features in formation of neologisms with the Impf- component in the modern German language. The paper examines the ways of formation of new lexemes, identifies the dominant and non-standard models of formation of words and phrases, justifies the use of certain suffixes and cognitive mechanisms, identifies the thematic groups of neologisms. Scientific novelty of the study lies in analysing neologisms with the Impf- component from the position of a structural and semantic description of new lexemes. It has been determined that the majority of the studied lexical units were formed as a result of compounding, which reflects the tendency of nominalisation and univerbation in German. The semantic features of compound lexemes denoting a doer formed using the productive suffix -er are described. The properties of the semantic structure of words ending in the suffix -i are revealed. The cases of formation of words and phrases by structural analogy are considered. It has been shown that compounds with a metaphorical meaning serve to express the attitude of German society to new realities. As a result of the study, it has been proved that a phenomenon of such a scale as vaccination against COVID-19 is an incentive to activate productive word-formation models of the German language, as well as to introduce other linguistic factors in the way of formation of new lexemes. The studied corpus of neologisms gives an idea of the new division and structuring of the discursive space.

References

  1. Земская Е. А. Словообразование как деятельность / отв. ред. Д. Н. Шмелев. Изд-е 4-е. М.: Либроком, 2009.
  2. Кубрякова Е. С. Типы языковых значений: семантика производного слова / отв. ред. Е. А. Земская; предисл. В. Ф. Новодрановой. Изд-е 3-е. М.: Либроком, 2009.
  3. Маркова Е. М., Радбиль Т. Б., Рацибурская Л. В., Ручина Л. И. Лингвокогнитивные аспекты изучения национальных концептосфер в синхронии и диахронии: коллективная монография / под ред. Л. В. Рацибурской. Н. Новгород, 2020.
  4. Рацибурская Л. В., Радбиль Т. Б., Щеникова Е. В., Бакич Н. А., Торопкина В. А., Жданова Е. А. Социокультурные и лингвопрагматические аспекты современных словообразовательных процессов: коллективная монография / под ред. Л. В. Рацибурской. М.: Флинта, 2018.
  5. Юшкова Л. А. Новые глагольные лексемы словообразовательного гнезда с вершиной “Сorona” в немецкой лексике периода пандемии: структурно-семантический анализ // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2021. № 4.
  6. Юшкова Л. А. “Chronisch coronisch”: неологизмы с компонентом -сorona- в немецкой адъективной лексике периода пандемии COVID-19 // Язык и культура. 2022. № 59.
  7. Dargiewicz A. Fremde Elemente in Wortbildungen des Deutschen. Zu Hybridbildungen in der deutschen Gegenwartssprache am Beispiel einer raumgebundenen Untersuchung in der Universitäts- und Hansestadt Greifswald. Frankfurt am Main: Internationaler Verlag der Wissenschaften, 2013.
  8. Dargiewicz A. Metaphorische Komposita mit den Komponenten ‘Asylant’ und ‘Flüchtling’ im deutschen medialen Flüchtlingsdiskurs // Papers in Linguistics. 2019. Vol. 20 (3).
  9. Eisenberg P. Das Fremdwort im Deutschen. 2. überarbeitete Auflage. Berlin - N. Y.: Walter de Gruyter GmbH & Co, 2012.
  10. Fleischer W., Barz I. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. 4. Auflage, völlig neu bearbeitet von I. Barz unter Mitarbeit von M. Schröder. Berlin - Boston: Walter de Gruyter GmbH & Co, 2012.

Author information

Irina Borisovna Akkuratova

PhD

Moscow State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: October 11, 2022.
  • Published: November 30, 2022.

Keywords

  • неологизм
  • словосложение
  • метафоризация
  • структура
  • аналогия
  • neologism
  • compounding
  • metaphorisation
  • structure
  • analogy

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)