• Original research article
  • January 31, 2023
  • Open access

Military Training Instruction as a Speech Genre of the Military Еducational Discourse for Foreign Military Personnel

Abstract

The aim of the study is to describe the military training instruction as an independent speech genre of the military educational discourse for foreign military personnel. The description of the genre on the basis of the model proposed by T. V. Shmeleva made it possible to identify the discursive conditionality of the com¬municative goal, the image of the author and the addressee, the dictum content, the factor of the communicative past and future, linguistic means of the speech genre. The study is novel in that it is the first to describe the military training instruction as a speech genre; to identify the peculiarities of organisation of the genre in comparison with the genre of military instruction. As a result, it has been found that the genre of military training instruction is presented as an independent speech genre functioning in the military educational discourse for foreign military personnel. The change in the communicative goal of the source text of the military instruction is due to the training intention of the military training instruction. The singularity of linguistic means of the speech genre is dictated by a special addressee, i.e. a foreign cadet. Since the military training instruction is a multifunctional text that is a source of both professional and “language” knowledge, the distinctive feature of the author in the speech genre of military training instruction is collectivity.

References

  1. Бахтин М. М. Проблема речевых жанров, проблема текста в лингвистике, филологии и других гуманитарных науках: опыт философского анализа // Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979.
  2. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание / пер. с англ.; отв. ред. М. А. Кронгауз. М.: Русские словари, 1996.
  3. Вейзе А. А. Чтение, реферирование и аннотирование иностранного текста: уч. пособие. М.: Высшая школа, 1985.
  4. Винокур Г. О. Глагол или имя? // Русская речь: сборники, издаваемые отделом словесных искусств: новая серия / Гос. ин-т истории искусств; под ред. Л. В. Щербы. Л.: Academia, 1928. Т. 3.
  5. Гайда С. Проблемы жанра // Функциональная стилистика: теория стилей и их языковая реализация: межвуз. сб. науч. тр.: 35-летию научной и педагогической деятельности профессора Пермского университета М. Н. Кожиной посвящается / Пермский гос. ун-т им. А. М. Горького. Пермь, 1986.
  6. Гольдин В. Е., Дубровская О. Н. Жанровая организация речи в аспекте социальных взаимодействий // Жанры речи. 2002. № 3.
  7. Дементьев В. В. Теория речевых жанров. М.: Знак, 2010.
  8. Земская Е. А. Русская разговорная речь: лингвистический анализ и проблемы обучения. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Русский язык, 1987.
  9. Золотова Г. А., Онипенко Н. К., Сидорова М. Ю. Коммуникативная грамматика русского языка / под общ. ред. д. филол. н. Г. А. Золотовой. М., 2004.
  10. Казакова О. А., Долганина А. А. Интернет-миниатюра и стихотворение в прозе как речевые жанры: субъектная организация текста и стереотипизация речевой структуры // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 390.
  11. Карабань Н. А. Речевой жанр инструкции // Известия Волгоградского государственного технического университета. Серия «Проблемы социально-гуманитарного знания». 2008. Т. 5. № 7 (45).
  12. Лебедева Н. Б. К соотношению жанров реальной и виртуальной письменной коммуникации (на примере телефонной книги в мобильнике) // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2012. № 19 (1).
  13. Лиханов М. В. Речевой жанр экскурсионной метки: коммуникативно-прагматический аспект: автореф. дисс. … к. филол. н. Кемерово, 2018.
  14. Лобанов И. Б. Принципы построения инструктирующего текста в русском языке: дисс. … к. филол. н. Ростов н/Д, 2003.
  15. Нахабина М. М. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. Базовый уровень. Изд-е 2-е, испр. и доп. М. - СПб.: Златоуст, 2001.
  16. Орлова Н. В., Исенова М. Х. Жанровый срез инкультурации младшего школьника // Жанры речи. 2018. № 3 (19).
  17. Осипчук А. Е. Коммуникативно-прагматическая координация устных и письменных речевых жанров в военном деловом и художественном дискурсах: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2022.
  18. Рехтин Л. В. Речевой жанр инструкции: полевая организация: автореф. дисс. … к. филол. н. Барнаул, 2005.
  19. Седов К. Ф. Дискурс и личность: эволюция коммуникативной компетенции. М.: Лабиринт, 2004.
  20. Сергиевская И. Л., Мишин Д. А., Пайгин Р. Р. Лингвистические особенности военного текста и их использование для обучения пониманию в контексте электронного учебника // Молодой ученый. 2016. № 22 (126). URL: https://moluch.ru/archive/126/34936/
  21. Стрелковский Г. М. Теория и практика военного перевода: немецкий язык. М.: Воениздат, 1979.
  22. Уланов А. В. Коммуникативные стратегии в военном дискурсе // Язык и культура. 2014. № 4 (28).
  23. Фахрутдинова Д. Р. Структурирование жанрового пространства военного институционального дискурса // Ученые записки Казанского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2008. Т. 150. № 2.
  24. Федосюк М. Ю. Нерешенные вопросы теории речевых жанров // Вопросы языкознания. 1997. № 5.
  25. Фоломкина С. К. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе: учеб.-метод. пособие / науч. ред. Н. И. Гез. Изд-е 2-е, испр. М.: Высшая школа, 2005.
  26. Хорохордина О. В. Инструкция как тип текста // Мир русского слова. 2013. № 4.
  27. Шашок Л. А. Характерные особенности военного дискурса (на материале работ отечественных лингвистов) // Политическая лингвистика. 2018. № 6 (72).
  28. Шмелева Т. В. Модель речевого жанра // Жанры речи. 1997. № 1.

Funding

The reported study was carried out as a part of a project of the Development Programme of Tomsk State University (“Priority-2030”).

Author information

Julia Antonovna Emer

Dr

Tomsk State University

Svetlana Anatolyevna Andrievskaya

Tomsk State University

About this article

Publication history

  • Received: December 1, 2022.
  • Published: January 31, 2023.

Keywords

  • речевой жанр
  • военно-учебная инструкция
  • дискурсивная трансформация
  • военно-образовательный дискурс
  • военная инструкция
  • speech genre
  • military training instruction
  • discursive transformation
  • military educational discourse
  • military instruction

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)