• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Religious Constants as an Ethnic Image Codifier in Russian Literature of the XIX Century

Abstract

The aim of the work is to identify the functional purpose of religious constants in creating a foreign image in Russian literature of the XIX century. “Muslim” constants in the works of M. I. Nevzorov, P. P. Svinin, T. S. Belyaev, P. M. Kudryashev are considered; confessional codifiers in the work of F. M. Dostoevsky (“Notes from the House of the Dead”) and the mythologemes of religious pre-Christian consciousness in the works of N. D. Teleshov (“Dry Trouble”) and N. S. Leskov (“The Enchanted Wanderer”) are analysed. The scientific novelty of the work lies in studying the specifics of the purpose of religious constants, which convey the idea of “foreign culture” as fully as possible, both in the content and poetic aspects, in the analysis of poetics means in the artistic creation of an ethnic image. As a result of the study, we come to the following conclusion: in the creation of a foreign image, both confessional religious and pre-Christian pagan constants are dominant in the works of the writers under consideration, conveying the essence and identity of non-Russian phenomena of the large Russian world. The forms of confessional components textualization in the creation of a foreign image are different: they are presented in such variants of retranslation as a description of the place of worship of Muslims, individual Koranic constants, Muslim epigraphic inscriptions and a prayer text in the ideological and artistic system of works; religious holidays of different faiths and gospel, Koranic, Old Testament reminiscences; dominant mythologems of pre-Christian religious consciousness.

References

  1. Артемьев Ю. М., Ляпаева Л. В., Федяй С. В. Национально-мифологическая картина мира в поэмах К. Иванова «Нарспи» и С. Есенина «Анна Снегина» // Вестник Чувашского государственного педагогического университета. 2021. № 2 (111).
  2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1986.
  3. Библер В. С. Культура. Диалог культур (опыт определения) // Вопросы философии. 1989. № 6.
  4. Борисова В. В. Синтез религиозно-мифологического подтекста в творчестве Ф. М. Достоевского (Библия и Коран) // Щенников Г. К., Борисова В. В., Михнюкевич В. А. Творчество Ф. М. Достоевского: искусство синтеза: коллективная монография. Екатеринбург: Изд-во Уральского университета, 1991.
  5. Гримстад К. А. Полиэтничность как религиозная проблема в «Очарованном страннике» Н. С. Лескова // Проблемы исторической поэтики. 1998. № 5.
  6. Лотман Ю. М. К построению теории взаимодействия культур (семиотический аспект) // Лотман Ю. М. Избранные статьи: в 3-х т. Таллинн, 1992. Т. 1.
  7. Сарбаш Л. Н. Полиэтноконфессиональная Россия в «Записках из Мертвого дома» Ф. М. Достоевского // Вестник Чувашского университета. Гуманитарные науки. 2012a. № 4.
  8. Сарбаш Л. Н. Рецепция «инонационального» в творчестве М. И. Невзорова: мусульманский мир в «Путешествии в Казань, Вятку и Оренбург в 1800 г.» // Вестник Московского государственного гуманитарного университета имени М. А. Шолохова. Серия «Филологические науки». 2013. № 1.
  9. Сарбаш Л. Н. Русские писатели XIX века о религиозно-христианских верованиях поволжских народов: Николай Чудотворец как «Русский Бог» // Вестник Чувашского университета. Гуманитарные науки. 2012b. № 1.
  10. Сарбаш Л. Н. Чувашские языческие боги в творчестве русских писателей XIX века // Сопоставительная филология и полилингвизм: мат. междунар. науч. конф. (г. Казань, 29 сентября - 1 октября 2010 г.). Казань, 2010.

Author information

Lyudmila Nikolaevna Sarbash

Dr

I. N. Ulyanov Chuvash State University, Cheboksary

About this article

Publication history

  • Received: January 8, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • русские писатели
  • религиозные константы
  • этнический образ
  • русская литература XIX века
  • межкультурный диалог
  • Russian writers
  • religious constants
  • ethnic image
  • Russian literature of the XIX century
  • intercultural dialogue

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)