• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Intermediality as a Component of the Transitive Worldview in Contemporary Russian-Language Prose

Abstract

The aim of the study is to characterize the meaning-forming function of intermediality in the works of the modern Russian-language writers. The scientific novelty of the paper consists in the fact that the tech-niques of intermediality are considered as one of the ways of creating a transitive worldview in the novels of G. Yakhina, I. Abuzyarov and S. Yuzeyev. The author substantiates the idea that intermediality is found in the novels of the contemporary Russian-language writers in two forms: as transfiguration and transposi-tion, corresponding to the compositional and architectonical forms of interaction of the arts. G. Yakhina’s novels “Zuleikha Opens Her Eyes” and “My Children” use cinematic narrative techniques (visualization of the narration, discontinuity of the plot and rapid change of locations in which the events developed). S. Yuseyev’s novel “Don’t Interrupt the Dead” are constructed by analogy with the musical genre of the sonata. As a result of the study, it has been found that the interconnection within one work of the languages of different art types (literature, music and film) demonstrates the transition of the margin between them and becomes the source of transitive meanings, determining the specificity of the construc-tion of the world image in the works.

References

  1. Борисова И. Е. Перевод и граница: перспективы интермедиальной поэтики // Toronto Slavic Quarterly: Academic Electronic Journal in Slavic Studies. 2004. No. 7. URL: http://sites.utoronto.ca/tsq/07/borisova07.shtml
  2. Котова М. И. Функции освещения и цвета на экране // Гуманитарное пространство. 2015. № 5.
  3. Кристева Ю. Бахтин, слово, диалог и роман // Французская семиотика: от структурализма к постструктурализму / под ред. В. Д. Мазо; пер. с франц., сост., вступит. ст. Г. К. Косикова. М.: Прогресс, 2000.
  4. Кулькина В. М. Проблема становления и формирования концепта интермедиальности (обзор) // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7 «Литературоведение: реферативный журнал». 2018. № 1.
  5. Лотман Ю. М. Внутри мыслящих миров. Человек - текст - семиосфера - история. М.: Языки русской культуры, 1996.
  6. Маркова Т. Н. Кинематографические приемы как проявление формотворчества современной прозы // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2017. № 1.
  7. Монисова И. В., Сырысева Д. Ю. О музыкальном компоненте в романе С. Юзеева «Не перебивай мертвых» // Вестник Бурятского государственного университета. Философия. 2017. № 6.
  8. Пьеге-Гро Н. Введение в теорию интертекстуальности / пер. с франц. М.: ЛКИ, 2008.
  9. Соловьев Н. Ф. Соната // Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона: в 86-ти т. СПб., 1900. Т. 60.
  10. Тишунина Н. В. Западноевропейский символизм и проблема синтеза искусств: опыт интермедиального анализа. СПб.: Изд-во Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, 1998.
  11. Ханзен-Лёве О. А. Интермедиальность в русской культуре: от символизма к авангарду / пер. с нем. Б. М. Скуратова, Е. Ю. Смотрицкого; Российский государственный гуманитарный университет. М., 2016.
  12. Эко У. Открытое произведение / пер. с итал. А. Шурбелева. М.: Академический Проект, 2004.

Author information

Adelya Nailevna Nabiullina

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: January 14, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • современная русскоязычная проза
  • интермедиальность
  • транзитивность
  • гибридная жанровая структура
  • contemporary Russian-language prose
  • intermediality
  • transitivity
  • hybrid genre structure

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)