• Original research article
  • May 17, 2023
  • Open access

Genre and composition features of the texts of German-language online travel guides

Abstract

The study aims to identify the corpus of specific linguostylistic means and the genre-compositional originality of the texts of German-language online travel guides. These texts are reference publications aimed at a wide range of readers and they are used primarily by tourists for a more detailed acquaintance with a travel destination. The texts of online travel guides, along with the texts of excursions, audio guides, leaflets, catalogs, brochures, virtual excursions, travel agency websites, belong to the genres of tourism discourse and are characterised by a distinct structural organisation, a variety of speech tactics, verbal and non-verbal codes and perform the informational, advertising, accumulative and regulatory functions. A travel guide is a “calling card” of a cultural and linguistic community, which allows forming certain holistic stereotypical images in the minds of recipients regarding a foreign-language worldview. The paper is novel in that it makes the first attempt to carry out a comprehensive analysis of different-level linguistic means representing the genre-compositional features of modern online travel guides. As a result of the study, it has been proved that the texts of German-language online travel guides have a distinct compositional structure, are characterised by a set of specific linguistic means that implement the general communicative task of tourism discourse, i.e. making an impact on the recipient.

References

  1. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация / под ред. В. И. Герасимова. М.: Прогресс, 1989.
  2. Киселева Л. Н. Об особенностях тартуских путеводителей // И время и место: историко-филологический сборник к шестидесятилетию А. Л. Осповата. М., 2008.
  3. Колчевская В. А. Вербальные средства персуазивности в текстах веб-страниц туроператоров Греции // Иностранная филология. Социальная и национальная вариативность языка и литературы: мат. IV междунар. науч. конгресса. Симферополь: АРИАЛ, 2019.
  4. Новикова Э. Ю. Бренд-нейминг в туристическом дискурсе: лингвопрагматика, стратегии перевода // Homo Loquens (Вопросы лингвистики и транслятологии): сб. ст. Волгоград: Изд-во Волгоградского государственного университета, 2017. Вып. 10 / отв. ред. В. А. Митягина.
  5. Новикова Э. Ю. Жанровые, ценностные и транслатологические характеристики международного туристического дискурса в немецкой и русской лингвокультурах: дисс. … д. филол. н. Волгоград, 2018.
  6. Панченко Е. И. К вопросу о лингвистическом статусе туристического дискурса. Днепропетровск: Изд-во Днепропетровского национального университета, 2012.
  7. Погодаева С. А. Побудительность в туристическом дискурсе // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. Серия «Филология». 2008. № 1.
  8. Празян Н. О. Роль метафоры в организации текста (на материале английского политического дискурса) // Вестник Челябинского государственного университета. Серия «Филология. Искусствоведение». 2009. № 35 (173).
  9. Сакаева Л. Р., Базарова Л. В. Понятия «туризм» и «туристический дискурс» в современной научной парадигме // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 6-1.
  10. Серегина М. А. Туристический дискурс: лингвосемиотические особенности функционирования паремий // Филология: научные исследования. 2021. № 3.
  11. Тарнаева Л. П., Дацюк В. В. Туристический дискурс: лингвопрагматические характеристики // Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2013. Вып. 3.
  12. Тюленева Н. А. Лингвокогнитивные стратегии позиционирования и продвижения туристических услуг в российской и англо-американской рекламе: дисс. … к. филол. н. Омск, 2008.
  13. Филатова Н. В. Жанровое пространство туристического дискурса // Филологические науки. 2012. № 2.
  14. Шмелева Т. В. Дискурс и исследовательский инструментарий медиалингвистики // Научные ведомости. Серия «Гуманитарные науки». 2012. № 18 (137). Вып. 15.
  15. Янсон Т. А. Единицы структурирования устного туристического дискурса (терминологический аспект) // Вестник Тверского государственного университета. Серия «Филология». 2019. № 4 (63).
  16. Янсон Т. А. Контактная экскурсия: речевой жанр vs коммуникативное событие // Жанры речи. 2021. № 1 (29).
  17. Янсон Т. А. Структурно-семантические характеристики экскурсионного дискурса (на материале контактной экскурсии) // Вестник Тверского государственного университета. Серия «Филология». 2020. № 4 (67).
  18. Kesselheim W. „Zeigen, erzählen und dazu gehen“: Die Stadtführung als raumbasierte kommunikative Gattung // Deutschland als fremde Kultur: Vermittlungsverfahren in Touristenführungen / hrsg. von M. Costa, B. Müller-Jacquier. München: Iudicium, 2010.
  19. Kulzer W. Der Wirkungsprozess von Werbung in der Tourismusbranche aus linguistischer Sicht: Eine sprachwissenschaftliche Zielgruppenanalyse deutscher Reiseprospekte. 1. Aufl. Hamburg: Diplomica Verlag, 2014.

Author information

Svetlana Vasilevna Bespalova

PhD

National Research N. P. Ogarev Mordovia State University, Saransk

Lydmila Nikolaevna Kuznetsova

PhD

National Research N. P. Ogarev Mordovia State University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: February 27, 2023.
  • Published: May 17, 2023.

Keywords

  • туристический дискурс
  • тексты онлайн-путеводителя
  • языковые средства
  • композиция
  • жанровое своеобразие
  • tourism discourse
  • texts of an online travel guide
  • linguistic means
  • composition
  • genre originality

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)