• Original research article
  • May 17, 2023
  • Open access

Soft and hard variants of the institutionality of service communication

Abstract

The paper suggests the existence of soft and hard variants of service communication and proposes an evaluation model for analysing institutionality. The aim of the research is to classify the texts of service communication according to their belonging to the soft or hard variant of institutional discourse on the basis of the identified parameters for measuring the institutionality. The scientific novelty of the research consists in the following: 1) in conducting a systematic study of service communication within the framework of institutional discourse; 2) in considering the issue of institutionality in service communication in a dialectical manner by dividing the category in question into soft and hard variants according to the degree of institutionality; 3) in clarifying the general parameters for evaluating institutionality of different types of discourse. The following results have been obtained in the process of conducing a comprehensive study of service communication from the perspective of the pragmalinguistic approach. Firstly, based on the analysis of the textual materials of service communication, the hypothesis of the existence of soft and hard varieties in institutional discourse, proposed by V. I. Karasik, has been confirmed. Secondly, the institutionality of discourse is not rigid, but flexible, and it must be evaluated in accordance with specific variable conditions, including cliché usage, formality, compulsion, degree of familiarity of communicants, flexibility of rules etc.

References

  1. Власова Т. Н. Интернет как эффективный канал коммуникации с клиентами в сервисной деятельности // Гуманитарные технологии в современном мире: мат. VI междунар. науч.-практ. конф. (г. Калининград, 17-19 мая 2018 г.). Калининград: Западный филиал РАНХиГС, 2018.
  2. Гойхман О. Я. Гуманитарный сервис: систематизация и обучение // Гуманитарные технологии в современном мире: мат. V всерос. науч.-практ. конф. с междунар. уч. (г. Калининград, 25-27 мая 2017 г.). Калининград: Издательство и типография газеты «Страж Балтики» Минобороны России, 2017.
  3. Гойхман О. Я. О личностной и ролевой коммуникации в сфере сервиса и туризма // Сервис в России и за рубежом. 2011. № 7 (26).
  4. Гойхман О. Я., Гончарова Л. М., Кошлякова М. О., Надеина Т. М. Бизнес-коммуникации в сервисе: документационные, речевые, имиджевые и рекламные технологии. М.: ИНФРА-М, 2017.
  5. Гойхман О. Я., Надеина Т. М. Речевая коммуникация: учебник / под ред. О. Я. Гойхмана. М.: ИНФРА-М, 2018.
  6. Даниленко Н. Н., Рубцова Н. В. Сервисология. М.: КноРус, 2019.
  7. Данилова С. А. Типология дискурса // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2015. № 1.
  8. Дзараева Н. А., Шуракова Д. Д. Стратегии и тактики медицинского дискурса // Проблемы романо-германской филологии, педагогики и методики преподавания иностранных языков. 2014. № 10.
  9. Заложных В. В. Типология дискурса в лингвистике: фрактальный подход // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2017. Т. 2. № 3.
  10. Карасик В. И. Дискурсология как направление коммуникативной лингвистики // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2016. № 1 (21).
  11. Карасик В. И. О категориях дискурса // Языковая личность: социолингвистические и эмотивные аспекты: сб. науч. тр. Волгоград – Саратов: Перемена, 1998.
  12. Карасик В. И. О типах дискурса. 2000a. URL: https://uchebana5.ru/cont/3647593-p2.html
  13. Карасик В. И. Этнокультурные типы институционального дискурса // Этнокультурная специфика речевой деятельности: сб. обзоров / отв. ред. Н. Н. Трошина. М.: Изд-во Института научной информации по общественным наукам Российской академии наук, 2000b.
  14. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  15. Кожемякин Е. А. Юридический дискурс как культурный феномен: структура и смыслообразование // Юрислингвистика. 2011. № 1 (11).
  16. Рюкова А. Р. К вопросу о классификации дискурса // Вестник Башкирского университета. 2016. Т. 21. № 1.
  17. Ширяева Т. А. Когнитивная модель делового дискурса: монография. Пятигорск: Изд-во Пятигорского государственного лингвистического университета, 2006.
  18. Ян Цань. Сервисная коммуникация в сети Интернет // Коммуникация – Общество – Человек: сб. науч. труд. I нац. науч.-практ. конф. научно-педагогических и практических работников с междунар. уч. (г. Ярославль, 13-15 октября 2022 г.) / под ред. Т. Б. Колышкиной и И. В. Шустиной. Ярославль: СОЮЗ-ПРЕСС, 2022.
  19. Ян Цань, Гончарова Л. М. Сервисная коммуникация как статусно-ориентированный тип дискурса: языковые и коммуникативно-прагматические характеристики // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2022. Т. 11. № 6.
  20. Wodak R. Disorders of Discourse. L. – N. Y.: Longman, 1996.

Author information

Can Yang

Pushkin State Russian Language Institute, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: March 1, 2023.
  • Published: May 17, 2023.

Keywords

  • сервисная коммуникация
  • институциональный дискурс
  • мягкий и жесткий варианты институциональности
  • service communication
  • institutional discourse
  • soft and hard variants of institutionality

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)