• Original research article
  • May 17, 2023
  • Open access

Linguistic features of the German terminological system of marketing

Abstract

The paper addresses the issues related to the study of the morphological and lexico-semantic structure of German-language terms in economic discourse, which contributes to a more complete understanding of the processes of term formation and the laws of their functioning in a specialised language. The research aims to give a comprehensive description of the German terminology that enables professional communication in the field of marketing. The scientific novelty of the work lies in the fact that the analysed vocabulary as a marker of a highly specialised discourse is studied in conjunction with purposeful pragmatic and socio-psychological actions, which allows it to be interpreted most fully taking into account certain cognitive processes, i.e. from the perspective of how such language definitions are perceived by the audience for which they are intended. Word-formation models of terminological notions are also considered. As a result of the research, it has been found that lexical units in professional discourse, being the means for naming complex notions, differ, on the one hand, in the maximum capacity of the content and, on the other hand, in the maximum recognisability and free reproducibility. This function is implemented primarily by multicomponent composite words, which, possessing nominative integrity and compressive potential, eliminate the syntactic cumbersomeness of sentences, conveying in a concise form the content of a professional text.

References

  1. Аккуратова И. Б. Гибридное словообразование в немецком языке: о взаимодействии экстра- и интралингвистических факторов в процессе номинации (на материале понятийного поля «Образование») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 12-4 (78).
  2. Гринев-Гриневич С. В. Терминоведение: уч. пос. М.: Академия, 2008.
  3. Ларина Ю. Е. Прагматика термина как семиотическое свойство (на материале русской лингвистической терминологии): автореф. дисc. … к. филол. н. Краснодар, 2007.
  4. Лебедев А. Н. Маркетинговые коммуникации и личность: проблема воздействия и развития // Акмеология. 2015. № 1 (53).
  5. Лейчик В. М. Терминоведение: предмет, методы, структура. М.: ЛИБРОКОМ, 2009.
  6. Сложеникина Ю. В. Терминологическая вариативность. Семантика, форма, функция. М.: URSS, 2018.
  7. Тарасова М. С. Композиты в сфере торговых знаков: наблюдения над активными тенденциями в номинации // Политическая лингвистика. 2020. № 1 (79).
  8. Хазраткулов А. П., Ахиджакова М. П. Основные конституенты экономического дискурса: прагматический статус и функции // Вестник Адыгейского государственного университета. 2019. № 3 (242).
  9. Bolten J. Interkulturelle (Wirtschafts-) Kommunikation: „Fach“ oder „Gegenstandsbereich“? Wissenschaftshistorische Entwicklungen und studienorganisatorische Perspektiven // Interkulturelle Kommunikation. Konturen einer wissenschaftlichen Disziplin / hrsg. von A. Moosmüller. Münster: Waxmann, 2006.
  10. Bruhn M. Marketing: Grundlagen für Studium und Praxis. Wiesbaden: Springer Gabler, 2019.
  11. Budin G. Wissensmanagement in der Translation // Übersetzen und Dolmetschen / hrsg. von J. Best, S. Kalina. Tübingen – Basel: Francke, 2002.
  12. Hundt M. Modellbildung in der Wirtschaftssprache: zur Geschichte der Institutionen- und Theoriefachsprachen der Wirtschaft. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 2010.
  13. Meffert H., Burmann Ch., Kirchgeorg M., Eisenbeiß M. Marketing: Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung Konzepte – Instrumente – Praxisbeispiele. Wiesbaden: Springer Gabler, 2019.
  14. Motsch W. Deutsche Wortbildung in Grundzügen. Berlin – N. Y.: Walter der Gruyter, 2020.
  15. Rölke T. Fachsprachen. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2010.

Author information

Olga Valeryevna Petryanina

PhD

Samara State Economic University

Elena Vladimirovna Revina

Samara State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: March 19, 2023.
  • Published: May 17, 2023.

Keywords

  • профессиональный язык
  • маркетинг
  • термин
  • детерминативный композит
  • гибридный композит
  • professional language
  • marketing
  • term
  • determinative composite
  • hybrid composite

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)