• Original research article
  • May 17, 2023
  • Open access

Strategies and tactics of speech influence in the discourse of English-language TED Talks public lectures

Abstract

Based on the analysis of the genre-forming and pragmalinguistic features of English-language public speeches on the TED Talks platform, the study aims to compile a comprehensive set of the leading strategies and tactics of speech influence used in this discourse. Public speeches demonstrate the characteristics of popular science discourse, which is due to their genre-stylistic features and main goal, i.e. to disseminate scientific knowledge in a non-professional environment. The study is novel in that it is the first to identify and analyse in detail a group of influencing strategies functioning in the discourse of TED public lectures. The analysis of the pragmatic orientation of TED Talks speeches shows that the immanent communication strategies are represented by the strategies aimed at establishing non-confrontational contact with the audience, voicing one’s position in the relevant field of scientific knowledge in a most complete, clear and reasoned manner. The paper analyses in detail the identified strategies, describes the tactical methods and language means representing them that provide the speaker with the effective mechanisms of influencing the audience. As a result of the study, the strategies inherent to this discourse have been identified: the strategies of organisation, cooperation, argumentation and self-presentation.

References

  1. Воронцова Т. А. Научно-популярный дискурс в современных российских СМИ (проблемы жанра и стиля) // Вестник Челябинского государственного университета. 2014. № 6 (335). Филология. Искусствоведение. Вып. 88.
  2. Гагарская Е. А. Коммуникативные стратегии и тактики в речевом жанре объявления о знакомстве // Речевое общение. 2006. Вып. 8-9 (16-17).
  3. Гофман И. Представление себя другим в повседневной жизни. М.: КАНОН-пресс-Ц; Кучково поле, 2000.
  4. Гришечко Е. Г. Определение понятия речевого воздействия и виды этого воздействия // Гуманитарные и социальные науки. 2008. № 4.
  5. Зайцева А. В. Речевое воздействие как основная составляющая современной коммуникации // Новые горизонты русистики. 2021. № 13.
  6. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: URSS/УРСС; ЛКИ, 2008.
  7. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  8. Красных В. В. Виртуальная реальность или реальная виртуальность? Человек. Сознание. Коммуникация. М.: Диалог-МГУ, 1998.
  9. Кузьминых Ж. О., Моисеева Е. А. Реализация коммуникативной стратегии персуазивности в лекциях жанра TED talk // Труды Поволжского государственного технологического университета. Серия «Социально-экономическая». 2021. № 9.
  10. Мельниченко Т. В., Викторова Я. А. Коммуникативные стратегии и тактики публичных выступлений (на материале TED-talks) // Иностранная филология. Социальная и национальная вариативность языка и литературы: мат. V междунар. науч. конгр. Симферополь: Ариал, 2020.
  11. Седов К. Ф. О манипуляции и актуализации в речевом воздействии // Проблемы речевой коммуникации: межвуз. сб. науч. тр. Саратов: Изд-во Саратовского национального исследовательского государственного университета им. Н. Г. Чернышевского, 2003. Вып. 2.
  12. Таюпова О. И. Теоретические основы исследования научно-популярного дискурса // Вестник Башкирского университета. 2016. № 3.

Author information

Lidiia Valentinovna Romanovskaia

PhD

Nizhny Novgorod State Linguistics University

Anna Vladimirovna Zhernova

Nizhny Novgorod State Linguistics University

About this article

Гагарская Е. А. Коммуникативные стратегии и тактики в речевом жанре объявления о знакомстве // Речевое общение. 2006. Вып. 8-9 (16-17).

Publication history

  • Received: February 27, 2023.
  • Published: May 17, 2023.

Keywords

  • стратегия
  • тактика
  • дискурс
  • публичная лекция TED Talks
  • речевое воздействие
  • strategy
  • tactics
  • discourse
  • TED Talks public lecture
  • speech influence

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)