• Original research article
  • June 15, 2023
  • Open access

The magic of the word of Oskar Loerke: In search of the authenticity of an artistic statement

Abstract

The research is devoted to the problem of artistic language, in particular, the German-language lyric poetry of the XX century. The object of the study is just one segment of the cultural space, i.e. “magical” nature poetry, which most vividly reflects the process of changing cultural paradigms and artistic orientations. The aim of the study is to identify the features and the moral-aesthetic orientation of the creative work of Oskar Loerke, the founder of magical nature poetry. The research is novel in that it is the first to analyse the artistic language of Loerke’s lyric poetry in the aspect of the author’s artistic activity theory. It is the first time that Loerke’s magical nature poetry is being considered as one of the ways to solve the poet’s creative task, i.e. the search for a new authentic artistic language in the epoch of cultural crisis. The relevance of the poet’s use of the magic word is substantiated, the basic principle of artistic space organisation based on dialogue is revealed. The researcher considers the poet’s belief in the extraordinary power of the word to be the main feature of Loerke’s lyric poetry, which brings his notion of the word closer to magic. However, the poet recognises the independence of the object to which the word is directed, its ability to exist, thus creating a dialogue situation. Dialogue becomes a key principle in the organisation of Loerke’s poetic world. As a result, it has been proved that by turning to the magic of the word, the poet solves the problem of the authenticity of a statement at the level of the organisation of the artistic image, creating the situation of experiencing a creative act – the making of a work.

References

  1. Бахтин М. М. Проблемы материала, содержания и формы в словесном художественном творчестве. М., 2003.
  2. Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости. Избранные эссе. М.: Медиум, 1996.
  3. Гачев Г. Д. Национальные образы мира. М.: Академия, 1998.
  4. Демина А. И., Нестеров А. Ю. О специфике художественного образа в свете семиотической теории творчества // Перспективные информационные технологии (ПИТ 2022): мат. междунар. науч.-тех. конф. Самара, 2022.
  5. Корман Б. О. Изучение текста художественного произведения. М.: Просвещение, 1972.
  6. Лихачева А. И., Нестеров А. Ю. Проблема истинности художественного образа в рамках семиотического подхода // Аспирантский вестник Поволжья. 2015. № 7-8.
  7. Лотман Ю. М. Семиосфера. Культура и взрыв. Внутри мыслящих миров. СПб.: Искусство, 2004.
  8. Лотман Ю. М. Статьи по семиотике культуры и искусства. СПб.: Академический Проект, 2002.
  9. Мельникова И. М. Магическая природная лирика в аспекте проблемы аутентичности художественного высказывания // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 6-1.
  10. Мельникова И. М. Опыт границы и язык границы (на материале лирики Й. Бобровского): дисс. … к. филол. н. Самара, 2008.
  11. Мельникова И. М. Пейзажная лирика Вильгельма Лемана: стратегия ухода или противостояния? // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2014. № 2 (3).
  12. Рымарь Н. Т. О функциях границы в художественном языке // Граница как механизм смыслопорождения / науч. ред. Н. Т. Рымарь. Самара: Изд-во Самарской гуманитарной академии, 2004. Вып. 2. Граница и опыт границы в художественном языке.
  13. Рымарь Н. Т. Поэтика границы в литературе: эстетические и поэтологические аспекты границы как феномена художественного языка. Седльце, 2016.
  14. Рымарь Н. Т. Проблема аутентичности художественного языка в эпоху модерна. Самара: Слово, 2021.
  15. Рымарь Н. Т., Скобелев В. П. Теория автора и проблема художественной деятельности. Воронеж: Логос-траст, 1994.
  16. Gebhard W. Oskar Loerke // Deutschsprachige Lyriker des 20. Jahrhunderts / hrsg. von U. Heukenkamp und P. Geist. Berlin, 2007.
  17. Riegel P., Rinsum W. Deutsche Literaturgeschichte: in 12 Bdn. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2004. Bd. 10. Drittes Reich und Exil.

Author information

Irina Markovna Melnikova

PhD

Samara State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: April 9, 2023.
  • Published: June 15, 2023.

Keywords

  • Оскар Лёрке
  • художественный язык
  • магическая пейзажная лирика
  • аутентичность художественного высказывания
  • принцип организации
  • Oskar Loerke
  • artistic language
  • magical landscape poetry
  • authenticity of an artistic statement
  • organisation principle

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)