• Original research article
  • June 15, 2023
  • Open access

Actualization of the connotative component in the structure of a word when creating a humorous effect in an utterance

Abstract

The study aims to determine the role of the connotative component in the structure of the meaning of a word when creating a humorous effect in an utterance. The paper examines the causes of a humorous effect: the author assigns the leading role in its creation to the connotative component in the structure of the meaning of a word, provided that it is actualized by the contextual space. The study is novel in that it is the first to consider the connotative component in the structure of the meaning of a word as a necessary condition for creating a humorous effect in an utterance. As a result, it has been determined that the foregrounding of the connotative component in the structure of the meaning of a word, which has taken root in society, having become a stereotype, provided it is actualized by the contextual space, allows achieving a humorous effect and impress the addressee, therefore, the connotative component of lexical units affects the occurrence of a humorous effect in an utterance.

References

  1. Апресян Ю. Д. Значение и оттенок значения // Известия Академии наук СССР. Отделение литературы и языка. 1974. Т. XXXII. Вып. 4.
  2. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. М.: Наука, 1988.
  3. Борев Ю. Б. Комическое, или О том, как смех казнит несовершенство мира. M.: Искусство, 1970.
  4. Васильев Л. М. Современная лингвистическая семантика: учеб. пособие. М.: Высшая школа, 1990.
  5. Виноградов В. С. Введение в переводоведение (общие и лексические вопросы). М.: Изд-во Института общего среднего образования Российской академии образования, 2001.
  6. Водоватова Т. Е., Волонина О. В. Приемы создания юмористического эффекта в британском комическом рассказе // Вестник Международного института рынка. 2018. № 1.
  7. Говердовский В. И. Коннотемная структура слова. Харьков: Выща шк., 1989.
  8. Кант И. Антропология с прагматической точки зрения. СПб.: Наука, 2002.
  9. Карасев Л. В. Философия смеха. М.: Изд-во Российского гуманитарного университета, 1996.
  10. Карасик В. И. Язык социального статуса. М.: Изд-во Института языкознания Академии наук СССР; Изд-во Волгоградского педагогического института, 1991.
  11. Кислицына Н. Н. Концепция лингвистической коннотологии (когнитивно-дискурсивный аспект): дисс. ... д. филол. н. Майкоп, 2021.
  12. Козинцев А. Г. Юмор до и после иронии // Логический анализ языка. Языковые механизмы комизма / под ред. Н. Д. Арутюновой. М.: Индрик, 2007.
  13. Кулинич М. А. Лингвокультурология юмора (на материале английского языка). Самара: Изд-во Самарского государственного педагогического университета, 1999.
  14. Норман Б. Ю. Игра на гранях языка. M.: Флинта; Наука, 2006.
  15. Панина М. А. Комическое и языковые средства его выражения: автореф. дисс. ... к. филол. н. М., 1996.
  16. Пропп В. Я. Проблемы комизма и смеха. Ритуальный смех в фольклоре. М.: Лабиринт, 1999.
  17. Рокотянская Л. О. Юмор: сущность, виды, функции в обществе: дисс. ... к. филос. н. М., 2019.
  18. Стернин И. А. Проблемы анализа структуры значения слова. Воронеж: Изд-во Воронежского университета, 1979.
  19. Телия В. Н. Коннотативный аспект семантики номинативных единиц. М.: Наука, 1986.
  20. Черкасова Е. В. Структура и прагматика инференциального смысла высказываний: на материале английского языка: дисс. ... к. филол. н. Самара, 2008.
  21. Шабунина Э. В. Английский юмор как лингвокультурное явление (на материале творчества Вудхауза) // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2012. Вып. 1.
  22. Шопенгауэр А. Мир как воля и представление: в 2-х т. Мн.: Попурри, 1999. Т. 2.
  23. Chen X., Dewaele J. M. “We are not amused”. The appreciation of British humour by British and American English L1 users // Language & Communication. 2021. Vol. 79.
  24. Elayan S., Sykora M., Jackson T. W., Onojeharho E. “Are you having a laugh?”: Detecting humorous expressions on social media: An exploration of theory, current approaches and future work // International Journal of Information Technology and Management. 2022. Vol. 21. Iss. 1.
  25. Skalicky S. Humorous and ironic discourse // The Routledge Handbook of Corpus Approaches to Discourse Analysis. L., 2020.

Author information

Elena Valeryevna Cherkasova

PhD

Samara State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: April 2, 2023.
  • Published: June 15, 2023.

Keywords

  • коннотации
  • юмористический эффект
  • контекст
  • актуализация
  • эффект неожиданности
  • connotations
  • humorous effect
  • context
  • actualization
  • surprise effect

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)