• Original research article
  • June 15, 2023
  • Open access

Levels of conceptual correspondence between the concept and the concept scenario (based on the experimental material obtained from adolescents with normal and impaired hearing)

Abstract

The paper describes an experiment based on the developed methodology that contributes to the establishment of conceptual correspondence between the secondary emotion as a concept and a concept scenario similar in terms of content, which together form a cognitive construct. The aim of the study is to identify the conceptual correspondence between two concepts based on the detection of cognitive-associative links using the material provided by two groups of adolescents: ones with normal hearing (n = 42) and ones with impaired hearing (n = 41). The study is novel in that it is the first to consider the levels of conceptual correspondence within cognitive constructs as larger structures of encoded knowledge activated as a result of the emergence of cognitive-associative links between concepts. The results of the experimental study revealed three levels, i.e. complete conceptual correspondence (66.65% and 14.6%), incomplete conceptual correspondence (7.14% and 21.95%), lack of conceptual correspondence (7.14% and 48.77%), among hearing and hearing-impaired adolescents, respectively, which showed the importance of speech ability in establishing cognitive-associative links.

References

  1. Акименко В. М. Особенности применения технологий визуализации в коррекционной работе с детьми, имеющими нарушения слуха // Личность в меняющемся мире: здоровье, адаптация, развитие. 2018. № 6/1 (20).
  2. Богданова Т. Г. Сурдопсихология. М.: Академия, 2002.
  3. Бондаренко Е. И. Взаимосвязь между коммуникативной эмоциональностью, как функцией личности, и физиологической, как функцией организма. 2015. URL: https://upload.pgu.ru/iblock/02c/vzaimosvyaz-mezhdu-kommunikativnoy-emotsionalnostyu_-kak-funktsiey-lichnosti_-i-fiziologicheskoy_-kak-funktsiey-organizma.pdf
  4. Воронин В. М., Ицкович М. М. Понимание и ценности (норма и патология): монография. Екатеринбург: Ажур, 2018.
  5. Данилова Н. Н. Психофизиология. М.: Аспект Пресс, 2012.
  6. Деан С. Сознание и мозг. Как мозг кодирует мысли / пер. с англ. И. Ющенко. М.: Карьера Пресс, 2018.
  7. Дмитриева Ю. В. Эмоциональный концепт СТРАХ и его отражение лексико-фразеологическими средствами английского, немецкого и русского языков // Синергия наук. 2012. № 23.
  8. Изард К. Психология эмоций. Определение эмоций. Связь эмоций с когнитивными процессами, поведением и личностью. 2007. URL: https://pidru4niki.com/18210712/psihologiya/izard_opredelenie_emotsiy_svyaz_emotsiy_kognitivnymi_protsessami_povedeniem_lichnostyu
  9. Ильин Е. П. Эмоции и чувства. Изд-е 2-е. СПб.: Питер, 2018.
  10. Ионова С. В., Штеба А. А. Смешанные эмоции: к вопросу о лингвистической репрезентации и метаязыке описания // Вопросы психолингвистики. 2019. № 2 (40).
  11. Леонгард Э. И., Самсонова Е. Г., Ганькина М. В. Технологии включения детей с нарушением слуха в образовательный процесс класса. М., 2013.
  12. Лосик Г. В. Принципы кодирования образной информации в мозге // Наука и инновации. Когнитивные технологии. 2015. № 12 (154).
  13. Маслечкина С. В. Выражение эмоций в языке и речи // Вестник Брянского государственного университета. 2015. № 3.
  14. Седых А. П. Природа эмоций и их классификация в гуманитарных науках и языкознании // Научныe ведомости. 2012. № 6 (125).
  15. Солсо Р. Когнитивная психология. Изд-е 6-е. СПб.: Питер, 2006.
  16. Ушакова Т. Н. Речь и язык в контексте проблем когнитивного развития // Когнитивные исследования: проблема развития: сб. науч. тр. / под ред. Д. В. Ушакова. М.: Изд-во Института психологии Российской академии наук, 2009. Вып. 3.
  17. Экман П. Психология эмоций. Я знаю, что ты чувствуешь. 2010. URL: https://knijky.ru/books/psihologiya-emociy-ya-znayu-chto-ty-chuvstvuesh
  18. Frijda N. H. The Emotions. Cambridge – N. Y. – Melbourne – P.: Cambridge University Press, 1986.
  19. Norman D. A. Twelve Issues for Cognitive Science // Cognitive Science. 1980. Vol. 4. Iss. 1.
  20. Ortony A., Clore G., Collins A. The Structure of the Theory // Ortony A., Clore G., Collins A. The Cognitive Structure of Emotions. Cambridge – N. Y. – Melbourne: Cambridge University Press, 2011. https://doi.org/10.1017/CBO9780511571299.003
  21. Plutchik R. Psychophysiology of Individual Differences with Special Reference to Emotions // Annals of the New York Academy of Sciences. 1966. Vol. 134. Iss. 2. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1966.tb43062
  22. Schachter S., Singer J. E. Cognitive, Social, and Physiological Determinants of Emotional State // Psychological Review. 1962. Vol. 69. Iss. 5. https://doi.org/10.1037/h0046234

Funding

The reported study was carried out as a part of the state assignment in the sphere of science of the Ministry of Education of the Russian Federation (topic No. QRPK-2023-0018).

Author information

Nina Ivanovna Kolodina

Dr

Voronezh State Pedagogical University

Anastasiya Yur'evna Pobeda

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Received: May 1, 2023.
  • Published: June 15, 2023.

Keywords

  • концепт
  • методика установления концептуального соответствия
  • формирование когнитивных конструктов
  • когнитивно-ассоциативные связи
  • слышащие и слабослышащие подростки
  • concept
  • methodology for establishing conceptual correspondence
  • formation of cognitive constructs
  • cognitive-associative links
  • hearing and hearing-impaired adolescents

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)