• Original research article
  • February 2, 2024
  • Open access

Psychologism in the novellas by D. H. Lawrence and Tennessee Williams: A comparative aspect

Abstract

The aim of the study is to identify common and specific features in the interpretation and depiction of psychologism in the novellas by the English-speaking writers of the 20th century David Herbert Lawrence (1885-1930) and Tennessee Williams (1911-1983). Some Western theorists in their research note the influence of D. H. Lawrence on Tennessee Williams, observed, in particular, in a similar choice of themes in their works. Tennessee Williams recognized the importance of his British colleague’s creative method for his own writings. Nevertheless, the rich heritage of the writers in question represents an inexhaustible source for advancing new scientific goals and finding previously unexplored facets for research. The scientific originality of the study lies in establishing the fact of significant similarity in the use of the literary techniques for creating psychologism in the novellas by D. H. Lawrence and Tennessee Williams. As a result of a detailed literary analysis of the novellas, similar literary techniques of actualization of the psychological aspect were found. These techniques include the developed level of imagery in the short prose by the writers under comparison (images-characters, images-symbols), a peculiar depiction of literary time (retrospection), descriptive techniques, etc.

References

  1. Баранова К. М., Афанасьева О. В. Мотив «одиночество» в романе Дж. Грина «Бумажные города» // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2023. № 1 (49).
  2. Бедрикова М. Л., Калимуллина Е. В. Психологизм прозы А. Ремизова и К. Федина 1910-1920-х годов: проблема традиций // Язык. Культура. Перевод: межкультурная коммуникация в цифровую эпоху: сб. науч. трудов: в 2-х ч. М., 2022. Ч. 2.
  3. Булашова Н. М. Поэтика рассказов Д. Г. Лоуренса: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2013.
  4. Гинзбург Л. Я. О психологической прозе. Л.: Художественная литература, 1977.
  5. Есин А. Б. Принципы и приемы анализа литературного произведения. М.: Флинта, 2008.
  6. Есин А. Б. Психологизм русской классической литературы: учеб. пособие. Изд-е 5-е, стер. М.: Флинта, 2022.
  7. Компанеец В. В. Художественный психологизм как проблема исследования // Русская литература. 1974. № 1.
  8. Литературная энциклопедия терминов и понятий / гл. ред. А. Н. Николюкин. М., 2001.
  9. Миколайчик М. В. Художественный психологизм и его место в системе литературоведческих терминов и понятий // Вопросы русской литературы. 2014. № 29 (86).
  10. Мичугина С. В. Трансдисциплинарный подход к изучению терминов цвета на примере английского red // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2023. № 1 (49).
  11. Нефедова О. И., Федоренко О. Я. Мотив «воображаемое» в романе Д. Брауна «Код да Винчи» // Язык и литература в проблематике современных гуманитарных наук: сб. науч. трудов по лингвистике и литературоведению. М.: ПРИНТИКА, 2021.
  12. Николаева М. Н. «Цветовая палитра» как составляющий компонент образности в произведениях Д. Г. Лоуренса // Язык и межкультурная коммуникация: мат. IV межвуз. науч.-практ. конференции (г. Санкт-Петербург, 25-26 апреля 2007 г.) / науч. ред. С. Р. Абрамов. СПб.: Санкт-Петербургский гуманитарный университет профсоюзов, 2007.
  13. Николаева М. Н. Вербализация эмоционально-чувственных проявлений в художественных произведениях Д. Г. Лоуренса // Вопросы филологии и межкультурной коммуникации: сб. науч. статей / отв. ред. Н. В. Кормилина, Н. Ю. Шугаева. Чебоксары: ЧГПУ, 2017.
  14. Страхов И. В. Психологический анализ в литературном творчестве: в 5-ти ч. Саратов: Изд-во Сарат. гос. пед. ин-та, 1973. Ч. 1.
  15. Федоренко О. Я. Прием ретроспекции в драме А. Миллера «Я ничего не помню» // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2021. № 1 (41).
  16. Федоренко О. Я. Специфика формы реализации архетипа «рай» в пьесе Т. Уильямса «Стеклянный зверинец» // Традиции и инновации в лингвистике и литературоведении: межкаф. сб. науч. статей / науч. ред. К. М. Баранова, О. Г. Чупрына. М.: Изд-во Московского государственного областного университета, 2018.
  17. Brown B. Out of Touch: A Study of the Literary Relationship between the Work of D. H. Lawrence and Tennessee Williams: A Thesis Submitted to the School of Graduate Studies in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Arts. Hamilton: McMaster University, 1983.
  18. Fedder N. J. The Influence of D. H. Lawrence on Tennessee Williams. The Hague: Mouton, 1966.
  19. Feinstein E. Introduction. Lawrence’s Women. L.: Harper Collins Publisher, 1993.
  20. Fleming F. Lawrence’s Female Travellers // Études Lawrenciennes. 2019. No. 49.
  21. Maddox B. D. H. Lawrence: The Story of a Marriage. N. Y.: Simon & Schuster, 1994.
  22. Millet K. Sexual Politics. N. Y.: Doubleday, 1970.
  23. Ragachewskaya M. S. “The Man Who Loved Islands” and “The Woman Who Rode Away”: Turning a Moment into Eternity // Études Lawrenciennes. 2017. No. 48.
  24. Schvey H. I. After the Fox: The Influence of D. H. Lawrence on Tennessee Williams // The Tennessee Williams Annual Review. 2018. No. 17. https://doi.org/10.2307/48615446

Author information

Marina Nikolaevna Nikolaeva

PhD

Moscow City University

Olga Yaroslavovna Fedorenko

PhD

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: December 27, 2023.
  • Published: February 2, 2024.

Keywords

  • психологизм
  • новелла
  • внутренний мир человека
  • художественные приемы и выразительные средства
  • символизм образов
  • прием несобственно-прямой речи
  • ретроспекция
  • антитеза
  • аллюзия
  • psychologism
  • novella
  • inner world of a person
  • literary techniques and expressive means
  • symbolism of images
  • represented speech technique
  • retrospection
  • antithesis
  • allusion

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)