• Original research article
  • February 16, 2024
  • Open access

Cinematic quality as a feature of poetics in Kazuo Ishiguro’s novels

Abstract

The aim of the study is to identify the features of implementation of the cinematic chronotope by means of creating literary cinematic quality in Kazuo Ishiguro’s novels aimed at ensuring an audiovisual and emotional impact of the literary text on the reader. Despite the interest in this writer, at the moment, there is a gap in research on the interaction between literature and cinema based on the material of Kazuo Ishiguro’s creative work. The scientific originality of the study lies in the fact that the identified set of literary means of creating cinematic poetics makes it possible to determine how Kazuo Ishiguro’s work with screenplays, personal interest in cinema and focus on the “reader-viewer” determines his individual style. As a result, the study revealed the implementation of the cinematic code in Kazuo Ishiguro’s texts at several levels, which indicates the artistic value of these means for blurring the boundary between cinema and the modern intellectual novel. The pragmatic function of cinematic techniques in Kazuo Ishiguro’s novels helps to dynamically develop scenes, rhythmically alternate images and paintings, deepens the range of problems and contributes to the visualization of psychological experiences of characters, affects the readers, immersing them in a unique fictional world.

References

  1. Асеева О. А. Феномен литературной кинематографичности в современном литературном процессе // Вестник Ульяновского государственного технического университета. 2010. № 3 (51).
  2. Волошина Т. Г. Языковые средства реализации кинематографичности в художественных текстах // Филология и проблемы преподавания иностранных языков: сб. науч. тр. / гл. ред. В. И. Шувалов. М.: МПГУ, 2010. Вып. 7.
  3. Гуральник У. Литература и кино // Словарь литературоведческих терминов / ред. Л. И. Тимофеев и С. В. Тураев. М.: Просвещение, 1974.
  4. Давыденко Е. Н., Осадчая Т. Ю. Поэтика кинематографа в современной литературе (на материале романа И. Макьюэна «Суббота») // Филологический аспект. 2020. № 6 (62).
  5. Дынник В., Кржижановский С. Кино-литература // Литературная энциклопедия: словарь литературных терминов: в 2-х т. М. – Л.: Изд-во Л. Д. Френкель, 1925. Т. 1. А – П.
  6. Исаев С. Г., Владимирова Н. Г. Актуальная поэтика: смена художественной парадигмы. Великий Новгород: Новгородский государственный университет им. Ярослава Мудрого, 2017.
  7. Клер Р. Размышления о киноискусстве. М.: Искусство, 1988.
  8. Кошикова А. В. Кинематографический код в романе Иэна Макьюэна «Невыносимая любовь» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 7-3 (61).
  9. Куряев И. Р. Кинематографичность отечественной прозы рубежа XX-XXI веков: дисс. … к. филол. н. Саранск, 2021.
  10. Лобанов И. Г. Влияние японских фильмов на формирование творческой манеры Исигуро Кадзуо // История и культура традиционной Японии. 2012. Вып. XLIX.
  11. Любеева С. В. Портрет поколения “The Silent” в романах К. Исигуро «Там, где в дымке холмы» и «Художник зыбкого мира» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 11.
  12. Маркова Т. Н. Кинематографические приемы как проявление формотворчества современной прозы // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2017. № 1.
  13. Мартьянова И. А. Киновек русского текста: парадокс литературной кинематографичности. СПб.: САГА, 2002.
  14. Михейкина А. А. Интермедиальные элементы в романе И. Макьюэна «Невыносимая любовь» // Ученые записки Новгородского государственного университета. 2023. № 2 (47).
  15. Можаева Т. Г. Языковые средства реализации кинематографичности в художественном тексте (на материале произведений Г. Грина, Э. Хемингуэя, М. Этвуд): автореф. дисс. … к. филол. н. Барнаул, 2006.
  16. Dzhumaylo О. А. ‘The conflict of interpretation’ in Kazuo Ishiguro ‘Nocturne’ // Новый филологический вестник. 2019. № 2 (49).
  17. Ikeda M. British Views of Japan. Tokyo: Seibundo, 1993.
  18. Jensen K. B.Intermediality // The International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy: in 4 vols. / ed. by K. B. Jensen, R. T. Craig, J. D. Pooley, E. W. Rothenbuhler. Chichester: John Wiley & Sons, 2016. Vol. 4.
  19. Mason G. Inspiring Images: The Influence of the Japanese Cinema on the Writings of Kazuo Ishiguro // East-West Film Journal. 1989. Vol. 3. Iss. 2.
  20. Oprisnyk Y. Kazuo Ishiguro’s novel Never Let Me Go: Intermedial dynamic between literature and cinema synergy // Synergy. 2022. Vol. 18. Iss. 1.
  21. Richardson Sh. S. From Novel to Film: The Remains of the Day and the Art of Adaptation. 1999. https://digitalcommons.csbsju.edu/honors_theses/710
  22. Sperling J., Barndt K., Kriebel S. Montage // The Routledge Encyclopedia of Modernism. 2016. https://doi.org/10.4324/9781135000356-REMO18-1
  23. Taketomi R. Kazuo Ishiguro and Japanese Films: Concerning the Visual and Auditory Effects and Images of Danchi // Comparatio. 2013. Vol. 17.

Author information

Tatiana Sergeevna Orlova

St. Petersburg Stieglitz State Academy of Art and Design

About this article

Publication history

  • Received: January 6, 2024.
  • Published: February 16, 2024.

Keywords

  • поэтика
  • роман
  • К. Исигуро
  • постмодернизм
  • кинематографичность
  • poetics
  • novel
  • K. Ishiguro
  • postmodernism
  • cinematic quality

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)