• Original research article
  • February 26, 2024
  • Open access

Features of the structure and linguistic realization of the categorial situation of necessity in German instructional texts with a specific action subject – an animal

Abstract

The research aim is to identify the specific structure of the modal categorial situation of necessity and the peculiarities of linguistic means usage to represent it in German-language instructional texts featuring a specific subject – an animal. Within the framework of the categorial situation concept, the modal value of necessity is examined, and the structural features of the necessity categorial situation in the analyzed texts are characterized. The linguistic means used in the German language to express it were highlighted, and the specifics of their usage for different models of necessity situations were described and analyzed. The scientific novelty of the research lies in the first attempt to model the categorial situation of necessity and define the linguistic features of these models in instructional texts in the German language – manuals on care and upbringing of animals, where subjects include not only humans but also animals. Two structural models with different types of action subject were identified, where the determination of necessity and the level of obligatoriness influence the choice of linguistic means to express modal necessity in the studied German texts.

References

  1. Беляева Е. И. Функционально‑семантические поля модальности в английском и русском языках. Воронеж: Изд‑во Воронежского ун-та, 1985.
  2. Бирюлин Л. А., Корди Е. Е. Основные типы модальных значений, выделяемых в лингвистической литературе // Теория функциональной грамматики. Темпоральность. Модальность / отв. ред. А. В. Бондарко. Л.: Наука, 1990.
  3. Бондарко А. В. Категориальные ситуации (к теории функциональной грамматики) // Вопросы языкознания. 1983. № 2.
  4. Бондарко А. В. Категориальные ситуации в функционально-грамматическом описании // 40 лет Санкт-Петербургской типологической школе: сб. статей. М.: Знак, 2004.
  5. Гребнева О. В. Модальность необходимости в законодательных текстах Европейского Союза (на материале немецкого и английского языков): автореф. дисс. … к. филол. н. Казань, 2004.
  6. Григорьева О. И. Анализ взаимосвязей в системе модальностей // Вестник Тверского государственного университета. Серия «Филология». 2014. № 2.
  7. Золотова Г. А., Онипенко Н. К., Сидорова М. Ю. Коммуникативная грамматика русского языка. М., 2004.
  8. Караульщикова Ю. В. О типологическом аспекте модальной семантики // Поволжский педагогический вестник. 2019. Т. 7. № 4 (25).
  9. Одинцова И. В. Употребление слов должен и/или надо для выражения категорий необходимости и предположительности в практике преподавания РКИ // Русский язык за рубежом. 2010. № 1.
  10. Падучева Е. В. Модальность: материалы для проекта корпусного описания русской грамматики. 2016. http://rusgram.ru/Модальность
  11. Троянская Е. С. Полевая структура научного стиля и его жанровых разновидностей // Общие и частные проблемы функциональных стилей: сб. статей. М., 1984.
  12. Ханнанова Д. М. Модальные категории долженствования и необходимости в лингвистике: тождественное, различное или включаемое // Вестник Кемеровского государственного университета. 2020. № 22-2.
  13. Хорохордина О. В. Инструкция как тип текста // Мир русского слова. 2013. № 4.
  14. Цейтлин С. Н. Необходимость // Теория функциональной грамматики. Темпоральность. Модальность / отв. ред. А. В. Бондарко. Л.: Наука, 1990.
  15. Черноклинов Е. А. Виды модальных значений в отечественной и зарубежной лингвистике // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2019. № 5.

Author information

Irina Vilenovna Boguslavskaya

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: January 12, 2024.
  • Published: February 26, 2024.

Keywords

  • модальность необходимости
  • категориальная ситуация
  • субъект волюнтативности
  • субъект действия
  • инструктивный текст
  • necessity modality
  • categorial situation
  • voluntary subject
  • action subject
  • instructional text

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)