• Original research article
  • February 28, 2024
  • Open access

Linguistic-pragmatic characterization of annotations of massive open online courses (based on the German language)

Abstract

The aim of the research is to provide a linguistic-pragmatic characterization of annotations of Massive Open Online Courses (MOOCs) as a type of text. The article analyzes the semantic and linguistic content of the elements comprising MOOC annotations. The scientific novelty of the study lies in offering a comprehensive linguistic characterization of MOOC annotations in the German language for the first time. The research findings establish that MOOC annotations are secondary reproductive texts that provide a recipient with brief information about the content and structure of the primary MOOC text. They are hybrid formations, combining features of academic and popular scientific discourses, as well as techniques typical of advertising and hospitality discourse practices. The substantive structure of MOOC annotations is more diverse than their compositional structure. Not all content components are strictly tied to specific compositional elements; they may be repeated in different variations within the same text. The choice of linguistic means in MOOC annotations largely depends on the communication style preferred by the course creators and the intended target audience.

References

  1. Большакова В. О. Место научно-популярных текстов в системе функциональных стилей современного русского языка // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2023. № 1.
  2. Верещинская Ю. В. Испанская издательская аннотация как акт коммуникации // Филологические науки в МГИМО. 2019. Т. 18. № 2. https://doi.org/10.24833/2410-2423-2019-2-18-86-95
  3. Викулова Л. Г., Корнеева В. А. Языковые средства популяризации актуальных научных знаний (на материале журнала «Коммерсантъ Наука») // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2022. № 4 (48). https://doi.org/10.25688/2076-913X.2022.48.4.08
  4. Дронов И. С. Лингводидактический потенциал академического дискурса в формации типов институционального дискурса // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия «Лингвистика и педагогика». 2021. Т. 11. № 2.
  5. Егорова Л. А. К вопросу об определении понятия «научно-популярный дискурс» // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Русский и иностранные языки и методика их преподавания». 2009. № 1.
  6. Зоидзе Э. А. Издательская аннотация: особенности продвигающего текста // Нургалиевские чтения – XII: научное сообщество ученых XXI столетия. Филологические науки. Астана, 2023.
  7. Ионова С. В. Вторичная проекция текста и виды вторичной текстовой деятельности // Язык и мышление: психологический и лингвистический аспекты: мат. VI всерос. науч. конференции. Ульяновск, 2006.
  8. Корнеева В. А. Средства реализации просветительской функции научно-популярного и педагогического дискурса // Педагогический дискурс в современной научной парадигме и образовательной практике: мат-лы III всероссийской конференции (г. Москва, 28 февраля – 1 марта 2023 г.). М., 2023.
  9. Коротков Е. А., Зуев А. К. Проблема типов научного дискурса // Гуманитарные науки. 2012. № 4 (8).
  10. Лаевская Т. Е., Кураш С. Б. Интертекстуальные взаимодействия вторичных жанров (на материале издательских аннотаций) // Веснік Мазырскага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта імя І. П. Шамякіна. 2010. № 4.
  11. Миронова М. Ю. Научный дискурс: эволюция теоретико-методологических подходов и концепций // Дискурс. 2023. Т. 9. № 2.
  12. Нерсесян Г. Р. Ценности англоязычного научно-популярного педагогического дискурса: лингвистические механизмы и лингвопрагматические закономерности // Научный диалог. 2020. № 9. https://doi.org/10.24224/2227-1295-2020-9-111-127
  13. Силкина О. М. Аннотация как жанр научного дискурса // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Лингвистика». 2018. Т. 15. № 3. https://doi.org/10.14529/ling180312
  14. Силкина О. М., Хомутова Т. Н. Макроструктура научной аннотации: универсальное и культурно-специфическое (на материале английского, немецкого и русского языков) // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. 2019. Т. 5. № 1. https://doi.org/10.21684/2411-197X-2019-5-1-16-33
  15. Сухая Е. В. Дискурсивные стратегии популяризации научного знания // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2012. № 639.
  16. Харламенко И. В., Воног В. В., Кольга В. В., Герасименко Е. В., Алексеенко И. В. Внедрение массовых открытых онлайн-курсов в систему иноязычной подготовки // Информатика и образование. 2022. Т. 37. № 3.
  17. Хомутова Т. Н. Научный текст: интегральный подход. Челябинск: Издательский центр ЮУрГУ, 2010.
  18. Черкунова М. В. Прагмалингвистические характеристики аннотаций научной и учебной литературы: на материале англоязычных изданий: автореф. дисс. … к. филол. н. Самара, 2007.
  19. Черкунова М. В. Функционально-прагматический потенциал интертекстуальных элементов в малоформатных текстах рекламных аннотаций // Теоретическая и прикладная лингвистика. 2021. № 7-1.
  20. Чернявская В. Е. Научно-исследовательская статья как вербализация нового научного результата // Жанры речи. 2016. № 1.
  21. Шапиро О. А. Трансформация аргументативных стратегий в современной популяризации науки // Рацио.ru. 2018. № 1 (19).
  22. Lancaster F. W. Indexing and abstracting in theory and practice. Illinois: University of Illinois Press, 1991.

Author information

Natalia Anatolyevna Katalkina

PhD

Peter the Great St. Petersburg Polythecnic University

Elena Anatolyevna Ripacheva

PhD

Alexander I Petersburg State Transport University

About this article

Publication history

  • Received: January 2, 2024.
  • Published: February 28, 2024.

Keywords

  • аннотации массовых открытых онлайн-курсов
  • вторичный текст
  • академический дискурс
  • научно-популярный дискурс
  • дискурсивные практики рекламы и гостеприимства
  • annotations of Massive Open Online Courses
  • secondary text
  • academic discourse
  • popular scientific discourse
  • advertising and hospitality discourse practices

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)