• Original research article
  • February 28, 2024
  • Open access

Formation of a new language personality when teaching a foreign language in a non-linguistic university in the context of digitalization: changing motivational triggers

Abstract

The research aim of this study is to justify the possibility of using Information and Communication Technologies (ICT) in the process of forming a new language personality when teaching a foreign language in a non-linguistic university when changing motivational triggers. The article examines how changed motivational triggers affect the formation of a new language personality during foreign language instruction in a university under conditions of education digitalization. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time, based on the material of such information and communication technologies as YouTube, ChatGPT, Web 2.0, options for organizing a foreign-language educational process with students of a non-linguistic university in conditions of changing motivational triggers are shown. The study establishes that educational digitalization leads to shifts in motivational triggers, necessitating the use of ICT in foreign language classes in a non-linguistic university. Due to the fact that knowledge is becoming publicly available on the Internet, the role of the teacher is changing. He turns into an assistant, developing students' independence and motivation. The main purpose of such a process will be to form students' clear ideas about how the foreign language being studied can be used to solve everyday tasks, which gives reason to talk about the formation of a new linguistic personality.

References

  1. Архипова М. В., Белова Е. Е., Буйнова О. Ю., Гецкина И. Б., Марычева П. Л. Веб-квест как современное средство развития мотивации к изучению иностранного языка // Мир науки. Педагогика и психология. 2023. № 4.
  2. Асламова Т. В. Интерактивная модель организации творческой деятельности студентов при общении на основе медиатекстов // Современные технологии и тактика в обучении профессионально-ориентированному иностранному языку. 2023. № 1 (14).
  3. Афанасьева О. Ю., Федотова М. Г. Понятие коммуникативной личности и его сущность в контексте коммуникативного образования // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2016. № 1 (17).
  4. Иванцов А. А., Силенок В. С. Мотивационные триггеры профессионального самоопределения обучающихся 1, 3 курсов в рамках изучения иностранного языка // Современные стратегии и цифровые трансформации устойчивого развития общества, образования и науки: сб. мат. X междунар. науч.-практ. конференции. М., 2023.
  5. Кошелева И. Н. Практическое применение концепции мотивирующего преподавания в процессе обучения английскому языку в вузе // Филологические науки в МГИМО. 2017. № 10 (2).
  6. Пономаренко Е. П. Формирование языковой личности студентов бакалавриата технического университета на основе методики рефлексивного обучения иностранному языку: дисс. … к. пед. н. Н. Новгород, 2022.
  7. Попова Е. Г. Потенциал использования «веб-квест» технологии в повышении мотивации к изучению иностранного языка // Научный старт – 2023: сб. статей аспирантов и магистрантов. М., 2023.
  8. Савельева Е. Б. Веб-квест как одна из форм проектной деятельности в процессе обучения и изучения иностранного языка // Состояние, проблемы и перспективы развития современного образования. 2023. № 1 (4).
  9. Brophy J. E. Motivating Students to Learn. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2014.
  10. McLoughlin C., Lee M. Mapping the Digital Terrain: New Media and Social Software as Catalysts for Pedagogical Change // Proceedings Ascilite Melbourne. Melbourne, 2018.
  11. Mott M., Cutrell E. Accessible by Design: An Opportunity for Virtual Reality // Proceedings of the 2019 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality Adjunct (ISMAR-Adjunct). 2019. Vol. 85.
  12. Ozdemir M., Sahin C. The Effect of Augmented Reality Applications in the Learning Process: A Meta-Analysis Study // Eurasian Journal of Educational Research. 2018. Iss. 74.
  13. Selami A. WebQuests as Language-Learning Tools // Computer Assisted Language Learning. 2016. Vol. 29 (4).
  14. Terrell S. S.Integrating Online Tools to Motivate Young English Language Learners to Practice English Outside the Classroom // International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching. 2021. Vol. 1 (2).
  15. Warshauer M., Whittaker P. F. The Internet for English Teaching: Guidelines for Teachers // Methodology in Language Teaching / ed. by J. C. Richards, W. A. Renandya. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  16. Wilkinson M. Language Learning with ICT // English Language Teaching Today. Linking Theory and Practice / ed. by W. Renandya, H. Widodo. Cham: Springer Nature, 2016.

Author information

Marina Nikolaevna Bocharova

PhD

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: January 13, 2024.
  • Published: February 28, 2024.

Keywords

  • языковая личность
  • коммуникативная личность
  • коммуникативная компетенция
  • цифровизация образования
  • иноязычное образование
  • мотивационный триггер
  • language personality
  • communicative personality
  • communicative competence
  • education digitalization
  • foreign language education
  • motivational trigger

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)