• Original research article
  • April 8, 2024
  • Open access

Ivan Turgenev’s novella “First Love”: On the borders of idyll

Abstract

The paper is dedicated to analysing Ivan Turgenev’s novella “First Love” (1860), which has not undergone detailed philological scrutiny before. The research aims to identify the border phenomena of the idyllic discourse and its specificity. The scientific novelty of the paper lies in examining the boundaries of the idyllic through the analysis of characters, chronotopes, and the motif system in the novella. The research findings revealed that in Turgenev’s work, all types of idyll – rural, familial, and romantic – are seemingly present, but they are only represented at the level of genre-specific features (beautiful nature, youthful age, first love). The novella represents a recollection, reflection, a turn to the “golden age” of the hero’s youth, his first infatuation, thus demonstrating elegiac traits. Through the lens of idyllic images, motifs, and details of the chronotope, their quasi-significance is seen. Semantic signs (the garden, linden trees, alleys) serve as substitutes for unrequited love. Details of “locus amoenus” are merely symbols linking the author’s work to the idyllic tradition, but in reality, they deviate from reader expectations and demonstrate the opposite of an idyllic world perception.

References

  1. Абрамовская И. С. Русская идиллия (эволюция жанра в прозе конца XVIII – первой половины XIX века): дисс. … к. филол. н. Великий Новгород, 2000.
  2. Аверинцев С. С. Риторика и истоки европейской литературной традиции. М.: Школа «Языки русской культуры», 1996.
  3. Батюто А. И. Творчество И. С. Тургенева и критико-эстетическая мысль его времени. Л.: Наука, 1990.
  4. Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе. Очерки по исторической поэтике // Бахтин М. М. Литературно-критические статьи. М.: Худ. лит., 1986.
  5. Бороздина М. А. К вопросу об источниках любовного «сюжета» в творчестве И. С. Тургенева // Спасский вестник. 2021. № 28.
  6. Глазкова М. В. «Усадебный текст» в русской литературе второй половины XIX века: И. А. Гончаров, И. С. Тургенев, А. А. Фет: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2008.
  7. Ерохина Е. А. Усадебное пространство в повестях И. С. Тургенева 1850-1860-х гг. как ресурс формирования «усадебного мифа» // Казанская наука. 2020. № 2.
  8. Есаулов И. А. Идиллия и идиллическое (к развитию типа художественности и жанра) // Проблемы литературных жанров: материалы VI научной межвузовской конференции (г. Томск, 7-9 декабря 1988 г.). Томск: Изд-во Томского университета, 1990.
  9. Зыкова Е. П. Пастораль в английской литературе XVIII века: дисс. … д. филол. н. М.: Наследие, 1999.
  10. Половнева М. В. Поэтика тургеневской повести 1850-х годов (к проблеме межтекстовой целостности): автореф. дисс. … к. филол. н. Орел, 2002.
  11. Саськова Т. В. Пастораль в русской литературе XVIII – первой трети XIX века: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2000.
  12. Старыгина Н. Н. «Дачный текст» в повести «Первая любовь» И. С. Тургенева // Вестник Марийского государственного университета. 2015. № 4 (19).
  13. Фурман А. А. Репрезентация дачного хронотопа в русской литературе XIX-XXI вв. // Мир в слове. Слово в мире: сборник научных статей / отв. ред. Т. Е. Автухович. Гродно: ЮрСаПринт, 2023. Вып. 4.
  14. Riedel I. Farben in Religion, Gesellschaft, Kunst und Psychotherapie. Stuttgart: Kreuz Verlag, 1983.

Author information

Alexandra Naumovna Anisimova

PhD

Moscow City Pedagogical University, Samara branch

Yulia Ivanovna Efremova

PhD

Samara State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: March 18, 2024.
  • Published: April 8, 2024.

Keywords

  • повести И. С. Тургенева
  • идиллический дискурс
  • признаки жанровой содержательности идиллии
  • детали “locus amoenus”
  • квазиидиллический хронотоп
  • novellas by Ivan Turgenev
  • idyllic discourse
  • features of idyllic genre specificity
  • details of “locus amoenus”
  • quasi-idyllic chronotope

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)