• Original research article
  • April 12, 2024
  • Open access

Representation of the MUSIC concept in the linguistic consciousness of young people from different professional groups (according to the analysis in the information systems “Semograph” and “SciVi”)

Abstract

The aim of the study is to identify the nature of the MUSIC concept representation and the differences in its structure in the linguistic consciousness and the linguistic worldview of modern youth representatives belonging to different professional groups. The paper considers the associative field of MUSIC, obtained during an associative psycholinguistic experiment, as a result of explication of the concept in the linguistic worldview of students from the philology, mathematics faculties, the faculty of music and the faculty of physical education. The scientific novelty lies in finding a correlation between the structure of the concept, its representation in the linguistic worldview and the professional affiliation of the informants. As a result, the general structure of the concept has been revealed, with its nucleus consisting of the subfields “Terminology”, “Musical instruments”, “Person” and “Perception of music”. Differences in representation in the linguistic worldview reflecting the linguistic consciousness of the respondents have been noted: a detailed system of fields and connections among students of the philology faculty, the anthropocentric nature of the field structure among students of the faculty of music, the perception of music as a specific kind of human activity among students of the mathematics faculty and students of the faculty of physical education.

References

  1. Алтухова О. И. Роль и место концепта TEXT как источника концептуальных метафор в англоязычной поэтической картине мира: автореф. дисс.. к. филол. н. М., 2022.
  2. Белоусов К. И., Ерофеева Е. В., Баранов Д. А., Зелянская Н. Л., Щебетенко С. А. Многопараметрический анализ лингвистических данных в информационной системе «Семограф» (на примере исследования речевого поведения пользователей социальной сети) // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2020. № 64.
  3. Вершинина М. Г. Экспликация музыкофоносферы в русской звуковой картине мира: семантический и психолингвистический аспекты // Актуальные проблемы языкознания. 2022. Т. 1. № 1.
  4. Воронцова С. С. Концепт «Музыка» в фольклорно-песенной традиции русского и английского народов // Теория языка и межкультурная коммуникация. 2010. № 2 (8).
  5. Дегтярева М. А., Кысылбаикова М. И. Образные признаки концепта «Музыка» в языковой картине мира носителей русского и якутского языков (на материале социальных сетей) // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 6 (97).
  6. Дрошнев Д. Д. Роль музыкальной лексики в творчестве В. Ф. Одоевского: семантический, когнитивный, стилистический аспекты: автореф. дисс.. к. филол. н. М., 2015.
  7. Епишева О. В. Музыка в лирике К. Д. Бальмонта: автореф. дисс.. к. филол. н. Иваново, 2006.
  8. Еремкина Е. С. Концептуальная оппозиция «ПАТРИОТ – ПРЕДАТЕЛЬ» в системе языка и сознании носителей русского и китайского языков: автореф. дисс.. к. филол. н. Кемерово, 2022.
  9. Коробко Л. В. Музыка как объект в языковой картине мира Л. Н. Толстого // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2015. № 4.
  10. Коробко Л. В. Фрейм «музыка» в английском художественном тексте на материале произведений Э. Бёрджесса: автореф. дисс.. к. филол. н. Воронеж, 2020.
  11. Мукосеева Я. Ю. Применение методов информационных технологий в исследовании технических терминов промышленного оборудования XVIII в. на примере семантических полей (на основе ИС «Семограф» и программы “SciVi”) // Вестник Пермского университета. Серия: Математика. Механика. Информатика. 2021. № 4 (55).
  12. Мутигуллина Э. Н. Симметрия и асимметрия тезаурусного уровня языковой личности музыканта (на материале русского и немецкого языков): автореф. дисс.. к. филол. н. Казань, 2011.
  13. Рябинин К. В., Белоусов К. И., Чуприна С. И., Щебетенко С. А., Пермяков С. С. Средства визуальной аналитики для комплексного исследования результатов многопараметрического описания пользователей социальных интернет-сервисов // Научная визуализация. 2018. Т. 10. № 3.
  14. Сподарец О. О. Специфика концептов «Жизнь» и «Смерть» в языковом сознании и языковой картине мира // Актуальные проблемы теоретической и прикладной филологии: материалы VII международной научной конференции, посвященной 100-летию образования Республики Башкортостан и 110-летию создания Башкирского государственного университета (г. Уфа, 13-15 апреля 2019 г.): в 2-х т. / отв. ред. А. Р. Мухтаруллина. Уфа: Башкирский государственный университет, 2019. Т. I.
  15. Чжан Синьвэй. Языковая картина мира в аспекте психолингвистики // Балтийский гуманитарный журнал. 2016. № 4 (17).
  16. Шляхова С. С., Вершинина М. Г. Фоносемантическая звуковая картина мира. Пермь: Пермский гос. нац. исслед. ун-т, 2016.

Author information

Mariya Gennadjevna Verszynina

PhD

Perm National Research Polytechnic University

Larisa Alexandrovna Belova

PhD

Perm National Research Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: February 10, 2024.
  • Published: April 12, 2024.

Keywords

  • концепт МУЗЫКА
  • психолингвистика
  • языковая картина мира
  • языковое сознание
  • MUSIC concept
  • psycholinguistics
  • linguistic worldview
  • linguistic consciousness

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)