• Original research article
  • April 17, 2024
  • Open access

Verbalization of the emotional persuasive strategy in the English-language publishing hypertext

Abstract

The study aims to identify the universal and specific parameters of the emotional persuasive strategy in the English-language publishing hypertext functioning within the framework of advertising discourse. The paper examines persuasive tactics and different-level linguistic means of their implementation employed in English-language reviews and summaries of literary texts as specific instances of hypertext practices in publishing discourse. Additionally, a comparative analysis of commercial advertising texts and publishing hypertexts is presented, which helps to determine similarities and differences in the verbalization of the emotional persuasive strategy. The study is novel in that it is the first to identify the tactics of the emotional persuasive strategy in the publishing hypertext based on the English language and to systematize linguistic means implementing these tactics. As a result of the study, it was found that in the process of verbalizing the emotional persuasive strategy in the English-language publishing hypertext, the choice of linguistic means depends on the specific tactic being implemented. It was also determined that the implementation of the emotional persuasive strategy is complex, involving the parallel use of several tactics appealing to the emotional state of the subject.

References

  1. Аникина Т. В. Лексические особенности англо- и русскоязычной интернет-рекламы // Филологический аспект. 2020. № 12 (68).
  2. Голоднов А. В. Персуазивная коммуникация: стратегии и тактики воздействия (на материале современной немецкоязычной рекламы): монография. СПб.: Астерион, 2010.
  3. Зоидзе Э. А. Средства речевого воздействия в маркетинговом дискурсе (на примере сайта книжного магазина “Waterstones”) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2022. № 3.
  4. Кушнерук С. Л. Временные спецификаторы текстовых миров русскоязычной и англоязычной рекламы // Вестник Челябинского государственного университета. Филология. Искусствоведение. 2011. № 17. Вып. 55.
  5. Панфилова С. С. Прагматика оценочных текстов в аспекте гипертекстуальности // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. № 10.
  6. Стройков С. А., Никитина И. Н. Жанровая классификация англоязычного электронного гипертекста как объекта лингвосемиотического исследования // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 7.
  7. Хартунг В. Ю. Некоторые особенности реализации персуазивных стратегий в частных рекламных объявлениях (на материале английского языка) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 11-1 (89).
  8. Шехтман Н. А. Понимание речевого произведения и гипертекст: монография. Изд-е 2-е, испр. и доп. Самара: СГСПУ, 2018.
  9. Ямпольская Я. Л. Синонимическое варьирование в рекламе // Вестник Костромского государственного университета. 2008. Т. 14. № S.
  10. Dillard J. P. Language, Style, and Persuasion // The Oxford Handbook of Language and Social Psychology / ed. by Th. M. Holtgraves. N. Y.: Oxford University Press, 2014.
  11. Panfilova S. S. Language Patterns of Overstatement in English Hypertext // Russian Linguistic Bulletin. 2024. No. 1. https://doi.org/10.18454/RULB.2024.49.15
  12. Perloff R. M. The Dynamics of Persuasion.Communication and Attitudes in the 21st Century. 6th ed. N. Y. – Abingdon: Routledge, 2017.
  13. Romanova I. D., Smirnova I. V. Persuasive Techniques in Advertising // Training, Language and Culture. 2019. Vol. 3. Iss. 2.

Author information

Serafima Sergeyevna Panfilova

PhD

Ogarev Mordovia State University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: February 29, 2024.
  • Published: April 17, 2024.

Keywords

  • эмоциональная персуазивная стратегия
  • персуазивная тактика
  • издательский гипертекст
  • отзыв на художественный текст
  • аннотация к художественному тесту
  • вербализация эмоций
  • emotional persuasive strategy
  • persuasive tactic
  • publishing hypertext
  • review of a literary text
  • summary of a literary text
  • verbalization of emotions

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)