• Original research article
  • May 8, 2024
  • Open access

Forms of free verse in the work of Zarina Kanukova (based on the materials of the collection " Хэку / Homeland")

Abstract

The article examines the problem of evolution of free verse forms in Adyghe (Kabardian) poetry using the example of creativity of the Kabardian poetess, writer, playwright Zarina Saadulovna Kanukova (1969), in particular, her latest collection of poems "Хэку/Homeland" (2022). Poetic compositions of varying degrees of freedom from rhyme-metric constructions, as well as conventional poems created in strict accordance with the rules of classical syllabo-tonic versification are considered. The research aim is to identify the trends in the development of free verse forms in national poetry in general and in Z. Kanukova's work in particular. The scientific novelty of the work lies in identifying and studying innovative poetic forms for the Adyghe (Kabardian) literature - varieties of free verse; the little-studied problem of transformation of the national verse system is touched upon; the research material presented in the collection "Хэку/Homeland" is introduced into scientific circulation for the first time. The obtained results prove the progressive nature of free verse forms in the stated book and give reason to assume the movement of the entire Adyghe (Kabardian) poetry towards gradual formal emancipation/liberation.

References

  1. Бубнов А. В. В лаборатории свободного стиха // Южное сияние. 2018. № 2 (26).
  2. Бурич В. От чего свободен свободный стих // Вопросы литературы. 1972. № 2.
  3. Вациетис О. Мощь и беззащитность верлибра // Вопросы литературы. 1972. № 2.
  4. Егольникова К. А. «От чего не свободен свободный стих»: дискуссия о русском верлибре // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия «Литературоведение. Языкознание. Культурология». 2020. № 1 (9).
  5. Канукова З. С. Язык поэзии. Предисловие = Усыгъэм и бзэ // Канукова З. С. Родина. Стихотворения = Хэку. Усэхэр. Нальчик: Тетраграф, 2022b.
  6. Куприянов В. Предпосылки и перспективы // Вопросы литературы. 1972. № 2.
  7. Мастерство писателя: от чего не свободен свободный стих? // Вопросы литературы. 1972. № 2.
  8. Метс А. Тенденции эволюции свободного стиха // Вопросы литературы. 1972. № 2.
  9. Налоев З. М. Сочинитель душевных стихов. Вступительная статья = Псэрыусэ // Канукова З. С. Родина. Стихотворения = Хэку. Усэхэр. Нальчик: Тетраграф, 2022.
  10. Наровчатов С. Учит ли верлибр поэтическому мастерству? // Вопросы литературы. 1972. № 2.
  11. Овчаренко О. К вопросу о типологии свободного стиха // Вопросы литературы. 1979. № 2.
  12. Орлицкий Ю. Б. Стих и проза в русской литературе. М.: РГГУ, 2002.
  13. Орлицкий Ю. Б. Стихосложение новейшей русской поэзии. Изд-е 2-е. М.: Издательский Дом ЯСК, 2021.
  14. От редакции // Вопросы литературы. 1972. № 2.
  15. Самойлов Д. С. Заботиться о содержательной стороне стиха // Вопросы литературы. 1972. № 2.
  16. Слуцкий Б. Надобно ли? И в какой мере? // Вопросы литературы. 1972. № 2.
  17. Тарковский А. «Традиционный» – «то “точный”» // Вопросы литературы. 1972. № 2.

Author information

Lyudmila Borisovna Khavzhokova

PhD

Institute for the Humanities Research – affiliated Kabardian-Balkarian Scientific Center of the Russian Academy of Sciences (IHR KBSC RAS), Nalchik

About this article

Publication history

  • Received: April 3, 2024.
  • Published: May 8, 2024.

Keywords

  • адыгская (кабардинская) поэзия
  • Зарина Канукова
  • поэтический сборник «Хэку/Родина»
  • формы свободного стиха
  • Adyghe (Kabardian) poetry
  • Zarina Kanukova
  • collection of poems "Хэку/Homeland"
  • forms of free verse

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)