• Original research article
  • May 14, 2024
  • Open access

Representation of locus image in a tourist advertising narrative

Abstract

The aim of the study is to define the features of locus image representation in a tourist advertising narrative. The scientific novelty of the work lies in the fact that the consideration of locus image in a tourist advertising narrative has not been undertaken before. The novelty is also determined by the fact that for the first time loci have been singled out, that is, spaces actualized by geographical factors and natural and cultural landscapes. For the first time it has been indicated that loci represented by texts of a tourist advertising narrative simulate its sense-forming space and also construct a system of meanings. The article considers the different interpretations of the term “locus” by scholars and gives the author’s understanding of this concept. As a result of the research, the main loci in a tourist advertising narrative are singled out, namely: the locus of refuge and salvation, the locus of Paradise and absolute happiness, the locus of dreams, the locus of harmony, the locus of hope, the locus of relaxation and activation, the locus of new life, the locus of freedom, the locus of discovery, the locus of adventure, the locus of a fairy tale and a dream, the locus of mystery, the locus of returning to childhood, the locus of initiation. The text-forming potential of the locus image in a tourist advertising narrative is noted, as well as its dominance in focusing and holding the attention and interest of the text’s recipient. The ability of the locus image to potentially influence the consumer of the service by representing the topic of the text and the subsequent development of its structure is emphasized, which actualizes the topic and accumulates markers of valuable information.

References

  1. Болдырев Н. Н. Когнитивная лингвистика. М. – Берлин: Директ-Медиа, 2016.
  2. Болдырев Н. Н. Язык и система знаний. Когнитивная теория языка. М.: Издательский дом ЯСК, 2018.
  3. Демьянков В. З. Парадигма в лингвистике и теории языка // Горизонты современной лингвистики: традиции и новаторство / отв. ред. Н. К. Рябцева. М.: Языки славянских культур, 2009.
  4. Дзюба Е. В. Когнитивная лингвистика: учебное пособие для высших учебных заведений. Екатеринбург, 2018.
  5. Ипполитов О. О. Об аттракторах и некоторых когнитивных процессах в пространстве концептосферы // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2010. № 1 (5).
  6. Казакова Г. М. Регион как субкультурный локус: на примере Южного Урала: автореф. дисс. … д. культ. М., 2009.
  7. Костыря А. В. Актуализация авторского кода в сиквеле: когнитивно-семиотический механизм: дисс. … к. филол. н. Пермь, 2021.
  8. Кубрякова Е. С. В поисках сущности языка: вместо введения // Когнитивные исследования языка: коллективная монография / гл. ред. сер. Е. С. Кубрякова; отв. ред. Н. Н. Болдырев. М. – Тамбов: ИЯ РАН; Тамбовский гос. ун-т, 2009. Вып. IV. Концептуализация мира в языке.
  9. Кубрякова Е. С. Об установках когнитивной науки и актуальных проблемах когнитивной лингвистики // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 1.
  10. Лотман Ю. М. В школе поэтического слова: Пушкин. Лермонтов. Гоголь: кн. для учителя. М.: Просвещение, 1988.
  11. Орнатская Л. А. О социальной функции образа рая // Образ рая: от мифа к утопии. СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2003. Вып. 31 / отв. ред. М. М. Шахнович.
  12. Прокофьева В. Ю. Русский поэтический локус в его лексическом представлении: на материале поэзии «серебряного века»: автореф. дисс. … д. филол. н. СПб., 2004.
  13. Пыхтина Ю. Г. К проблеме использования пространственной терминологии в современном литературоведении // Вестник Оренбургского государственного университета. 2013. № 11 (160).
  14. Субботина Т. В. Локус, топос, урбоним, микротопоним: к вопросу о содержании пространственных понятий // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 24 (239).
  15. Федоров В. В. Архитектурная среда: пространства, территории, локусы // Вестник Тверского государственного технического университета. 2020. № 4 (8).
  16. Фоменко В. Г. Поэтика города: генезис, национальные векторы развития в художественной прозе XIX века: автореф. дисс. … д. филол. н. Донецк, 2020.
  17. Фролова О. Е. Содержание и методическая интерпретация категории «пространство» при обучении толкованию русского прозаического художественного текста: иностранные студенты-филологи основного этапа: дисс. … к. пед. н. М., 1996.
  18. Черенкова Ю. В. Локус Россия в русской поэзии XX века: лексический аспект: дисс. … к. филол. н. Оренбург, 2014.
  19. Щукин В. С. Московские литературные урочища: Симоново, Девичье поле (из цикла лекций по мифопоэтике Москвы) // Педагогика искусства. 2009. № 1.
  20. Щукина Д. А. Пространство как лингвокогнитивная категория: на материале произведений М. А. Булгакова разных жанров: автореф. дисс. … д. филол. н. СПб., 2004.
  21. Яшина К. И. Локальные тексты в творчестве Беллы Ахмадулиной: дисс. … к. филол. н. Н. Новгород, 2021.

Author information

Ekaterina Evgenevna Menshikova

Irkutsk Baikal State University

About this article

Publication history

  • Received: April 12, 2024.
  • Published: May 14, 2024.

Keywords

  • рекламный туристический нарратив
  • образ локуса
  • локус как место
  • аттрактивность локуса
  • tourist advertising narrative
  • locus image
  • locus as a place
  • attractiveness of the locus

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)