• Original research article
  • August 19, 2024
  • Open access

The theme of childhood in the polyphony of the author and the hero based on the novel by T. Hardy "Jude the Inconspicuous"

Abstract

The article examines the artistic forms of the category "the image of the author" based on T. Hardy's novel "Jude the Inconspicuous". The purpose of the work is to identify the signs of the author's idiosyncrasy, reflecting the correlation of the image of the hero with the image of the author as a biographical personality. The scientific novelty of the work consists in recognizing traces of the expression of the author's image through the speech characteristics of the characters; the little-studied problem of identifying dominants as value attitudes of the motivational level of a linguistic personality is touched upon: for the first time, the material of the study of the theme of childhood presented in the novel "Jude the Inconspicuous" is introduced into scientific circulation. The results of the analysis showed an implicit expression of the author's presence through the speech and thoughts of the characters, reflecting the experience of the fundamental scientific knowledge of the author himself. The characterization of the main character is realized through artistic forms of speech, including expressive and evaluative vocabulary, syntax and non-verbal language. The author's idiosyncrasy reflects a high educational level in the artistic embodiment of his own philosophy on the example of the theme of dysfunctional childhood. The ideological content of the novel is a poetic expression of the beliefs of T. Gardi on education and career, love and marriage, the power of folk wisdom and the role of art in human destiny.

References

  1. Абилова Ф. А. Роман-трагедия в жанровой истории английской литературы: философия трагического Томаса Гарди // Гуманитарный научный вестник. 2020. № 6.
  2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1986.
  3. Бахтиозина М. Г. Семантические составляющие образа автора в литературно-художественном тексте. М.: Университет, 2009.
  4. Беднарская Л. Д. Метапоэтическая функция образа автора в романе А. С. Пушкина «Евгений Онегин» // Textus. 2008. № 12-1.
  5. Виноградов В. В. О теории художественной речи. М.: Высшая школа, 1971.
  6. Крылова М. П. Лирическая поэзия Томаса Гарди: традиции и новаторство: автореф. дисс. ... к. филол. н. СПб., 2007.
  7. Мурнаева Л. И. Образ автора и интертекстуальность в северокавказской литературе в эпоху глобализации // Литературное обозрение: история и современность. 2015. № 5.
  8. Нуриев Г. С. Образ автора в татарской классической драматургии // Материалы Всероссийской конференции, посвященной актуальным проблемам интерпретации литературного текста / под ред. В. А. Ильева. Пермь, 2017.
  9. Орлова Е. И. Образ автора в литературном произведении: учеб. пособие. М.: Флинта, 2021.
  10. Урнов М. В. Томас Гарди: очерк творчества. М.: Художественная литература, 1969.
  11. Шайтанов И. О. За гранью эпического времени. «Ричард II» и природа трагического у Шекспира // Studia Litterarum. 2021. Т. 6. № 4.
  12. Юрина Н. Г. Образ автора и образ рассказчика в автобиографическом произведении В. С. Соловьева «На заре туманной юности» // Соловьевские исследования. 2023. Вып. 1 (77).
  13. Яковлева Т. Б. Функции тропов в создании единства образов автора и лирического героя // Культура. Духовность. Общество. 2014. № 12.
  14. Mallett Ph. Thomas Hardy in Context. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.

Author information

Nailya Sungatovna Nurieva

PhD

Bauman Moscow State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: June 20, 2024.
  • Published: August 19, 2024.

Keywords

  • соотнесенность образа автора и героя
  • Томас Гарди
  • роман «Джуд Незаметный»
  • идиостиль автора
  • the correlation of the images of the author and the hero
  • Thomas Hardy
  • the novel "Jude the Inconspicuous"
  • the author's idiosyncrasy

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)