Features of the lead in a publicistic article in contemporary German media
Abstract
The work is conducted within the framework of media linguistics. The aim of the study is to construct a structural-semantic model of the lead. As a result of the analysis, the authors conclude that the lead of a publicistic article possesses specific formal and content-related features. The lead conveys the content of the primary text of the article but functions as an independent communicative unit, possessing a specific set of standard content components. Based on their function, different components can be distinguished in the leads of publicistic articles. These include components of an exploratory nature, informing the reader about the content of the article, and components of a promotional nature, attracting the reader’s attention to the main text. Content components of an informative nature, in terms of their relation to reality, can be divided into objective components, describing certain facts and events, and subjective components, conveying the author’s attitude towards certain facts and events. The scientific novelty of the study lies in the fact that the work determined the frequency of different content components of leads and, based on this, constructed a model of the lead, the most common in the texts of German-language online publications.
References
- Ван Х. Особенности структуры русских газетных текстов // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 74-1.
- Демидова Т. Д. Лид как смысловой ориентир публицистического текста (на материале курского интернет-журнала «Морс») // Курское слово. 2019. № 20.
- Добросклонская Т. Г. Вопросы изучения медиатекстов: опыт исследования современной английской медиаречи. Изд-е 2-е, стер. М.: УРСС Эдиториал, 2005.
- Добросклонская Т. Г. Теория и методы медиалингвистики: на материале английского языка: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2000.
- Ефименко Т. Н. К вопросу о типологии жанров в медиалингвистике // Три «Л» в парадигме современного гуманитарного знания: лингвистика, литературоведение, лингводидактика: сборник научных статей всероссийской научно-практической конференции (г. Москва, 23 ноября 2023 г.). М.: Языки народов мира, 2024.
- Ленкова Т. А. Лид – структурный элемент статьи и самодостаточный текст // Филология и человек. 2023. № 1.
- Омуралиева А. И. Жанры аналитической публицистики // Вестник Калмыцкого университета. 2014. № 3 (23).
- Пастухов А. Г. Медиалингвистика в Германии // Медиалингвистика. 2018. Т. 5. № 2.
- Скридлевская А. С. Методы исследования языковых явлений в медиалингвистике // Актуальные проблемы общей теории языка, перевода, межкультурной коммуникации и методики преподавания иностранных языков: сборник статей по материалам межвузовской студенческой научно-практической конференции (г. Москва, 5-6 февраля 2018 г.). Саранск: ИП Афанасьев В. С., 2018. Вып. 5.
- Стеценко Н. М. Лид новостного медийного текста в аспекте речевого воздействия // Наука и мир в языковом пространстве: сборник научных трудов II республиканской очно-заочной научной конференции (г. Макеевка, 23 ноября 2016 г.). Макеевка: Донбасская национальная академия строительства и архитектуры, 2016.
- Щур В. В., Ревякина Т. Л., Федотова Н. В. Заголовки и зачины текстов как неотъемлемая часть газетной публикации // Приоритетные научные направления: от теории к практике. 2014. № 9.
Author information
About this article
Publication history
- Received: September 6, 2024.
- Published: October 24, 2024.
Keywords
- медиалингвистика
- структурно-семантическая модель
- зачин публицистической статьи
- немецкоязычные СМИ
- media linguistics
- structural-semantic model
- lead of a publicistic article
- German-language media
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC