• Original research article
  • October 29, 2024
  • Open access

Structure of an allusive anthroponomic concept-representation in the novel “To the Lighthouse” by Virginia Woolf

Abstract

The aim of the study is to identify the cognitive-semantic features and structure of allusive anthroponymic concepts in the novel “To the Lighthouse” by Virginia Woolf. Scientific originality consists in determining the types of allusive anthroponymic concepts based on the form of presentation of content information and their layer structure using the material of the novel “To the Lighthouse” by V. Woolf. As a result of the study, it was found out that in terms of the form of storing content information, allusive anthroponymic concepts can be concepts-representations, notions, prototypes, standards, frames and gestalts. This study examines the structure of an allusive anthroponymic concept-representation using the text of the novel “To the Lighthouse” by V. Woolf. The text of the novel is characterized by the predominance of allusive anthroponymic concepts-representations, which are speculative in nature, associated with semantic attributes of eternity/perishability of art, literature, painting, the value of a creative person. The layer structure of the allusive anthroponymic concept-representation emphasizes the features of the informational-imaginative, associative and axiological layers. The cognitive characteristics of the allusive anthroponymic concept-representation are conditioned by the specifics of the novel’s narrative with the use of the stream-of-consciousness technique, the autobiographical nature of the novel and its theme. Allusive anthroponyms are used in the function of primary nomination, they represent integral images in a set of features contained in encyclopaedic information, and these features are subject to accentuation in the process of actualisation of this type of concept. The axiological layer reflects the evaluative connotation, connected with a high positive evaluation of the activities of famous persons to whom allusive reference is made. In a number of cases, the generally accepted connotations come into conflict with the subjective evaluation of the characters, contributing to the creation of irony. The leading stylistic functions of allusive anthroponyms verbalizing conceptual representation are aesthetic, expressive and evaluative ones.

References

  1. Алефиренко Н. Ф. Спорные проблемы семантики: монография. М.: Гнозис, 2005.
  2. Андреева К. А. Когнитивная стилистика как новая парадигма исследования литературного текста // Вестник Тюменского государственного университета. 2005. № 2.
  3. Бабушкин А. П., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика и семасиология: монография. Воронеж: ООО «Ритм», 2018.
  4. Болдырев Н. Н. Когнитивная семантика. Введение в когнитивную лингвистику: курс лекций / М-во обр. и науки РФ; Тамб. гос. ун-т им. Г. Р. Державина; Рос. ассоциация лингвистов-когнитологов. Изд-е 4-е, испр. и доп. Тамбов: Изд. дом ТГУ им. Г. Р. Державина, 2014.
  5. Болдырев Н. Н. Фреймовая семантика как метод когнитивного анализа языковых единиц // Проблемы современной филологии: межвузовский сборник научных трудов. Мичуринск: Мичуринский государственный педагогический институт, 2000. Вып. 1.
  6. Гудков Д. Б. Теория и практика межкультурной коммуникации. Изд-е 2-е. М.: ЛЕНАНД, 2022.
  7. Евтушенко О. В. Художественная речь как инструмент познания. М.: Языки славянской культуры, 2010.
  8. Ирисханова О. К. Игры фокуса в языке. Семантика, синтаксис и прагматика дефокусирования. М.: Языки славянской культуры, 2014.
  9. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  10. Колесникова С. М., Алтабаева Е. В., Грязнова А. Т. Когнитивная лингвистика: учебник для вузов / под ред. С. М. Колесниковой. М.: Юрайт, 2024.
  11. Красных В. В. Основы психолингвистики и теории коммуникации: курс лекций. М.: ИТДГК «Гнозис», 2001.
  12. Красных В. В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология: курс лекций. М.: ИТДГК «Гнозис», 2002.
  13. Красовская Н. В. Художественный концепт: методы и приемы исследования // Известия Саратовского университета. 2009. Серия «Филология. Журналистика». Т. 9. Вып. 4.
  14. Милейко Е. В., Рус-Брюшинина И. В. Художественный концепт как объект лингвистического исследования // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 11-3 (65).
  15. Молчанова Г. Г. Вербальный символ и маркетинговые коммуникативные стратегии текста // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2012. № 3.
  16. Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ; Восток-Запад, 2007.
  17. Робустова В. В., Танюшина А. А. Информационная теория сознания как основа концепции спирального развития значения имени собственного // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2023. № 4.
  18. Сергеева Е. В. Концепт-универсалия и художественный концепт: проблема классификации // Сибирский филологический журнал. 2006. № 1-2.
  19. Щербак А. С. Ономастический концепт как единица знания // Когнитивные исследования языка. М. – Тамбов, 2009. Вып. IV. Концептуализация мира в языке: коллективная монография.
  20. Bradbury N.Introduction and Notes // Woolf V. To the Lighthouse. Hertfordshire: Wordsworth Classics, 1994.
  21. Fauconnier G., Turner M. Polysemy and Conceptual Blending // Polysemy: Flexible Patterns of Meaning in Mind and Language / ed. by B. Nerlich, V. Herman, Z. Todd, and D. Clarke. Berlin – N. Y.: Mouton de Gruyter, 2003.
  22. Fillmore Ch. J. An Alternative to Checklist Theories of Meaning // Proceedings of Annual Meetings of the Berkley Linguistics Society. Berkley, 1975. Vol. I.
  23. Imam Alam Khan. Virginia Woolf Established a Strong Human Relationship Through Effective Characterization in Her Novel “To the Lighthouse” // English Language and Literature Studies. 2018. Vol. 8. Iss. 3.
  24. Kumar V. Treatment of Life and Death in the Novels of Virginia Woolf // Shodh Sanchar Bulletin. 2020. Vol. 10. Iss. 40.
  25. Tearle O. A Summary and Analysis of Woolf’s To the Lighthouse // Interesting Literature. 2016. https://interestingliterature.com/2016/02/a-summary-and-analysis-of-woolfs-to-the-lighthouse/
  26. Ulvydiené L., Buivyté G. Embodiment of the Concept of Time in William Faulkner’s “As I Lay Dying” and Virginia Woolf’s “To the Lighthouse” // Respects Philologicus. 2013. Vol. 23 (28).

Author information

Marina Aleksandrovna Ananyina

PhD

Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin, Yekaterinburg

About this article

Publication history

  • Received: September 23, 2024.
  • Published: October 29, 2024.

Keywords

  • аллюзивный антропонимический концепт
  • типология аллюзивных антропонимических концептов
  • аллюзивный антропонимический концепт-представление
  • аллюзивный антропоним
  • структура аллюзивного антропонимического концепта
  • В. Вулф «На маяк»
  • allusive anthroponomic concept
  • typology of allusive anthroponomic concepts
  • allusive anthroponymic concept-representation
  • allusive anthroponym
  • structure of an allusive anthroponomic concept-representation
  • Virginia Woolf’s “To the Lighthouse”

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)