Shaping the image of Huawei in Russian media (a case study of TASS)
Abstract
The study aims to reveal how Russian media outlets, exemplified by the TASS news agency, shapes the image of Huawei in their publications. The article analyzes the changes in the thematic focus of publications on Huawei from August 2013 to February 2024, employing critical discourse analysis and social actor representation theory. The study focuses on the shift from positive coverage to negative coverage and back to a relatively positive tone regarding the company. The novelty of the work lies in determining how Russian media, using lexical and rhetorical strategies, constructs Huawei’s image not only as a technological giant but also as a victim of international political confrontation. This is the first study to investigate the specifics of Huawei’s representation in Russian media in the context of international relations, a topic previously under-researched in linguistics. The study reveals that TASS generally presents Huawei in a positive light, highlighting its achievements and criticizing the USA, portraying them as the “aggressor”, which underscores the intention to limit China’s technological development.
References
- Тлемешок В. Р., Лабузова В. П. Формирование корпоративного имиджа // Форум молодых ученых. 2017. № 5 (9).
- Ярных В. И. Корпоративные коммуникации: возможности развития в системе корпоративного образования // KANT. 2021. № 2 (39).
- Яхимовский М., Гаврилюк В. Субъектность в медийной коммуникации // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2015. Т. 27. № 18.
- Fairclough N. Textual Analysis for Social Research. N. Y.: Routledge, 2003.
- Leeuwen T. van. The Representation of Social Actors // Texts and Practices: Readings in Critical Discourse Analysis / eds. C. R. Caldas-Coulthard, M. Coulthard. L.: Routledge, 1996.
- McQuail D. McQuail’s Mass Communication Theory. 6th ed. L.: SAGE Publications, 2010.
- Webster F. Theories of the Information Society. 3rd ed. L.: Routledge, 2005.
- Wodak R., Meyer M. Methods of Critical Discourse Analysis. L.: SAGE Publications, 2001.
- 李继东, 刘睿, 蒋雪颖.基于全球英文媒体报道的中国企业国际形象研究 // 国际传播. 2018. № 5 (Ли Цзидун, Лю Жуй, Цзян Сюеин. Исследование международного имиджа китайских компаний на основе глобальных англоязычных медиа // Международная коммуникация. 2018. № 5).
- 黄盈佳, 程卓婷, 范博文, 徐桂权.中美经贸摩擦背景下华为与国家形象的媒介建构—以《中国日报》和《纽约时报》为例 // 对外传播. 2019. № 9 (Хуан Инцзя, Чэн Чжотин, Фань Бовэнь, Сюй Гуйцюань. Медийная конструкция имиджа Huawei и национального образа на фоне торговых трений между Китаем и США – на примере “China Daily” и “The New York Times” // Внешняя пропаганда. 2019. № 9).
- 姚剑平. 话语分析视域下英、美新闻媒体中华为公司国际形象研究 // 北京化工大学学报(社会科学版). 2024. № 1 (Яо Цзяньпин. Исследование международного имиджа компании Huawei в англо-американских новостных медиа с точки зрения дискурсивного анализа // Вестник Пекинского химико-технологического университета. Серия «Социальные науки». 2024. № 1).
Funding
The study was carried out as part of the scientific project “Foundation for Initial Research of New Teachers of Southeastern University”, No. 4017002402.
Author information
About this article
Publication history
- Received: September 24, 2024.
- Published: November 15, 2024.
Keywords
- имидж компании
- критический дискурс-анализ
- теория представления социальных акторов
- ТАСС
- company image
- critical discourse analysis
- social actor representation theory
- TASS
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC