• Original research article
  • January 13, 2025
  • Open access

The plant world in the poetics of early prose by A. I. Kuprin

Abstract

The purpose of the study is to identify the semantic significance of plant images and motifs in the artistic structure of A. I. Kuprin’s early works – short stories and novellas of the second half of the 90s of the 19th century. The article analyzes the semiotic potential of floral images and motifs, and shows their role in the compositional and semantic organization of texts. The sequence of sampling of the flora images was dictated by the chronology of the publication of the works (the year of dating), which determined the composition of this study. At the same time, in the course of the work, it seemed valuable to show that already in the writer’s early works floral images play an important role, they are an independent aesthetic category. The scientific novelty of the research lies in the fact that the paper for the first time examines the function of phytonyms as a significant element of the poetics of early prose by A. I. Kuprin. As a result of the study, the multifunctionality of floral images was shown, since even within the same work they perform various tasks: they are part of compositional architectonics, organize a chronotope, connote certain meanings through an expanded floral metaphor, participate in the strategy of artistic expression of meaning.

References

  1. Агапкина Т. А. Деревья в славянской народной традиции: очерки. М.: Индрик, 2019.
  2. Афанасьев А. Н. Поэтические воззрения славян на природу: опыт сравнительного изучения славянских преданий и верований в связи с мифическими сказаниями других родственных народов: в 3 т. М.: Современный писатель, 1995. Т. 2.
  3. Бельская А. А. Крест и роза в художественном пространстве «Отцов и детей» И. С. Тургенева // Ученые записки Орловского государственного университета. 2014. № 1 (57).
  4. Борзых Л. А. Флористическая поэтика С. А. Есенина: классификация, функция, эволюция: дисс. … к. филол. н. Мичуринск, 2012.
  5. Веселовский А. Н. Из поэтики розы // Веселовский А. Н. Избранные статьи. Л.: Гослитиздат, 1939.
  6. Горбовская С. Г. Вдохновленные розой: монография. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2023.
  7. Горбовская С. Г. Образ растения во французской литературе XIX века: деактуализация многовековых традиций и формирование новой парадигмы: дисс. … д. филол. н. СПб., 2021.
  8. Горбовская С. Г. Флорообраз во французской литературе XIX века: монография. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2017.
  9. Гриченко С. С., Фефелова М. А. Образ городского сада в прозе А. И. Куприна // Сад в городе: будни и праздники: сборник материалов междисциплинарного семинара. Псков: Издательство Псковского государственного университета, 2018.
  10. Кайманова Т. А. Цветы как элемент поэтики Куприна // Купринская энциклопедия / авт. проекта и гл. ред. Т. А. Кайманова. Пенза: ИП Соколов А. Ю., 2016.
  11. Лихачев Д. С. Поэзия садов: к семантике садово-парковых стилей. Сад как текст. М.: Согласие; Новости, 1998.
  12. Мелетинский Е. М. О литературных архетипах: монография. М., 1994.
  13. Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. М.: Восточная литература, 2000.
  14. Потебня А. А. О некоторых символах в славянской народной поэзии. О связи некоторых представлений в языке. О купальских огнях и сродных с ними представлениях. О доле и сродных с нею существах. Харьков: Изд. М. В. Потебня, 1914.
  15. Топоров В. Н. Ветхий дом и дикий сад: образ утраченного счастья (Страничка из истории русской поэзии) // Облик слова: сборник статей / отв. ред. Л. П. Крысин. М.: Русские словари, 1997.
  16. Фрезер Д. Золотая ветвь. М.: АСТ; Астрель, 2011.
  17. Четверикова О. В. Рассказ Куприна «Ночная фиалка»: лингвистический аспект // Культура. Духовность. Общество. 2016. № 24.
  18. Чистякова Н. С. Флоризмы в смысловом пространстве рассказа А. Куприна «Куст сирени» // Слово и текст: теория и практика коммуникации: сборник научно-методических статей. Армавир: РИО АГПА, 2014. Вып. 2.
  19. Шарафадина К. И. «Алфавит Флоры» в художественном языке русской литературы пушкинской эпохи (источники, семантика, формы). СПб.: Петербургский институт печати, 2003.
  20. Шарафадина К. И. Обновление традиций флоропоэтики в лирике А. Фета // Русская литература. 2005. № 2.
  21. Шарафадина К. И. «Селам, откройся!» Флоропоэтика в образном языке русской и зарубежной литературы. СПб.: Нестор-История, 2018.
  22. Шарафадина К. И. «Язык цветов» в русской поэзии и литературном обиходе первой половины XIX века: источники, семантика, формы: автореф. дисс. … д. филол. н. СПб., 2004.
  23. Шервинский С. В. Цветы в поэзии Пушкина // Поэтика и стилистика русской литературы: памяти академика Виктора Владимировича Виноградова / АН СССР, ИРЛИ; отв. ред. М. П. Алексеев. Л.: Наука, 1971.
  24. «Язык цветов» и цветы в языке, литературе и культуре: коллективная монография / отв. ред. А. И. Смирнова. М.: Зерцало-М; МГПУ, 2024.

Author information

Natalia Alexandrovna Darenskaya

PhD

St. Petersburg State Pediatric Medical University

About this article

Publication history

  • Received: December 3, 2024.
  • Published: January 13, 2025.

Keywords

  • ранние произведения А. И. Куприна
  • семиотический потенциал флористических образов
  • композиционная организация текстов
  • смысловая организация текстов
  • фитоним как элемент поэтики
  • early works of A. I. Kuprin
  • semiotic potential of floral images
  • compositional organization of texts
  • semantic organization of texts
  • phytonym as an element of poetics

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)