• Original research article
  • January 17, 2025
  • Open access

French professional argot in the network communication of entrepreneurs

Abstract

In line with the linguopragmatic approach, French professional argot is studied using the example of the discourse of entrepreneurs involved in online communication on Internet sites, in particular professional forums. The purpose of the scientific essay is to systematize professional argot based on semantic and pragmatic analysis and taking into account the linguistic and axiological realization of the representation of the economic activity of a modern economic enterprise in the remote work mode. The types of argotic expressions are investigated, those signs of lexical units that are being updated in a professional context are emphasized, evaluative connotations are shown. The scientific novelty of the research consists in the typologization of French professional argot in the field of business, in identifying its specifics in the network communication of representatives of a modern company. As a result, the dominant linguistic models of French argot in representations of economic activity and their axiological features are shown.

References

  1. Бахвалова Л. Е., Ухова Л. В. Структурно-семантические характеристики французского молодежного арго // Верхневолжский филологический вестник. 2021. № 4 (27).
  2. Кошкарова Н. Н., Яковлева Е. М. Дискурс новой эмоциональности: коммуникативные практики цифровой реальности // Политическая лингвистика. 2019. № 5 (77).
  3. Ретинская Т. И. Социолингвистический и функционально-стилистический анализ французских профессиональных арго: монография. Орел: ОГУ, 2011.
  4. Руденко М. Ю. Исследование арго, жаргона и сленга: вопросы терминологии // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 5-3 (59).
  5. Филатова О. Г. Дискурсивные практики в цифровой публичной сфере современной России: результаты и направления исследований // Управленческое консультирование. 2019. № 11.
  6. Bargiela-Chiappini F., Nickerson C., Planken B. What Is Business Discourse? // Bargiela-Chiappini F., Nickerson C., Planken B. Business Discourse. Research and Practice in Applied Linguistics. L.: Palgrave Macmillan, 2007.
  7. Calvet L.-J. L’argot. P.: Que sais-je?, 2007.
  8. Girault H. Entre créativité lexicale et connivence culturelle: le traitement des prénoms en argot // Revue d’études françaises. 2006. № 11.
  9. Goudaillier J.-P. De l’argot traditionnel au français contemporain des cités // La linguistique. 2002. Vol. 38. № 1.
  10. Oswald S. Pragmatique cognitive, argumentation et perlocution // Argumentation et Analyse du Discours. 2020. № 25. https://doi.org/10.4000/aad.4793
  11. Rowley-Jolivet E., Carter-Thomas S. Research goes digital: A challenge for genre analysis? // ASp. 2023. № 84.

Author information

Natalia Yurievna Borodulina

Dr

Tambov State Technical University

Marina Nikolaevna Makeeva

Dr

Tambov State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: December 2, 2024.
  • Published: January 17, 2025.

Keywords

  • профессиональное арго
  • экономическая коммуникация
  • сетевое общение предпринимателей
  • аксиологические коннотации
  • словообразовательные модели арготизмов
  • professional argot
  • economic communication
  • network communication of entrepreneurs
  • axiological connotations
  • word-formation models of argotisms

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)