• Original research article
  • September 9, 2025
  • Open access

Nomination as an element of ethno-cultural analysis of the language situation (using the example of ergonyms of the Ufa city)

Abstract

This article is devoted to the study of the nomination process for urban landscape elements. The purpose of the study is to determine the types and methods of nomination of commercial objects of Ufa. This article examines the functions of ergonyms and methods of creating such nominations, implemented in the designations of commercial objects of the Ufa urban landscape. The implementation of the ethno-cultural component in the multi-ethnic communicative urban environment is studied. The scientific novelty of the study lies in the fact that the principles of creating ergonyms are considered for the first time based on the material of a multi-ethnic urban space. As a result of the study, it was established that the name of the object is motivated by the function that prevails in the author’s mind at a particular moment. The most frequent methods of forming names are revealed, among which the lexical, lexical-semantic and word-formation methods of nomination dominate. Among the studied principles, a group of names motivated by the principle of compliance with Islamic laws and norms is highlighted, which emphasizes the ethnic and cultural diversity of the linguistic appearance of the capital city. The study revealed that the ethnonym “bashkort”, the toponyms “Ufa” and “Bashkortostan” are widely represented in the city language, characterizing it as a regional component with a distinct cultural and linguistic identity.

Research materials

  1. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. М.: Сов. энциклопедия, 1969.
  2. Карта Уфы: улицы, дома и организации города. https://2gis.ru/ufa

References

  1. Голикова Т. А. Методология лингволандшафтных исследований в России: аналитико-тематический обзор // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2020. № 4 (54). https://doi.org/10.26456/vtphilos/2020.4.149
  2. Голомидова М. В. Урбанонимы как ресурс управления восприятием городского пространства // Коммуникативные исследования. 2019. Т. 6. № 1.
  3. Емельянова А. М. Эргоним: социолингвистический аспект // Подготовка кадров для силовых структур: современные направления и образовательные технологии: материалы двадцать шестой Всероссийской научно-методической конференции, Иркутск, 25-26 февраля 2021 г. Иркутск: Восточно-Сибирский институт Министерства внутренних дел Российской Федерации, 2021.
  4. Иванова Е. Н. Приемы креативной номинации (на примере названий книжных магазинов г. Екатеринбурга) // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: лингвистика креатива. 2013. № 3 (22).
  5. Кондратова А. В. Функции эргонимов в аспекте их классифицирующей характеристики // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 9-1 (87). https://doi.org/10.30853/filnauki.2018-9-1.23
  6. Крюкова И. В. Рекламное имя: от изобретения до прецедентности. Волгоград: Перемена, 2004.
  7. Кубрякова Е. С. Начальные этапы становления когнитивизма: лингвистика – психология – когнитивная наука // Вопросы языкознания. 1994. № 4.
  8. Курбанова М. Г. Эргонимы современного русского языка: семантика и прагматика: автореф. дисс. ... к. филол. н. Волгоград, 2015.
  9. Носенко Н. В. Названия городских объектов Новосибирска: структурно-семантический и коммуникативно-прагматический аспекты: дисс. ... к. филол. н. Новосибирск, 2007.
  10. Пешкова Н. П., Липаева Л. С. Лингвистический ландшафт: специфика исследования текста полиэтнического города // Межкультурная↔Интракультурная коммуникация: теория и практика обучения и перевода: материалы XII Всероссийской научно-практической конференции, Уфа, 23-24 ноября 2023 г. Уфа: РИЦ УУНиТ, 2023.
  11. Романова Т. П. Проблемы современной эргонимии // Вестник Самарского государственного университета. 1998. № 1 (7).
  12. Сиганова П. А. Лингвистические аспекты нейминга в системе формирования и продвижения бренда // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 6: Языкознание: реферативный журнал. 2023. № 1. https://doi.org/10.31249/ling/2023.01.01
  13. Стародубцева В. В. Номинация внутригородских предприятий и учреждений в современном русском языке (на материале ойкодомонимов г. Ульяновска): автореф. дисс. ... к. филол. н. М., 2003.
  14. Тортунова И. А. Эргоним как результат речетворчества // Научный диалог. 2012. № 3.
  15. Трапезникова А. А. К вопросу о классификации эргонимов (на материале коммерческих наименований Красноярска) // Мир науки, культуры, образования. 2009. № 2 (14).
  16. Фрэнкель А. Нейминг: как игра в слова становится бизнесом / пер. с англ. М.: Добрая книга, 2005.
  17. Шимкевич Н. В. Русская коммерческая эргонимия: прагматический и лингвокультурологический аспекты: автореф. дисс. ... к. филол. н. Екатеринбург, 2002.
  18. Lutfullaeva D., Davlatova R., Rustamiy S., Nig'monov A. Linguistic principles of naming trade objects in Uzbek language // Psychology and education. 2021. Vol. 58. № 1.
  19. Pogacar R., Angle J., Lowrey T. M., Shrum L. J., Kardes F. R. Is Nestle a Lady? The feminine brand name advantage // Journal of Marketing. 2021. № 85 (6).

Author information

Rafael Arkadjevich Gazizov

Dr

Ufa University of Science and Technology; Academy of Sciences of the Republic of Bashkortostan, Ufa

Angelina Valerievna Moiseeva

PhD

Ufa University of Science and Technology

About this article

Publication history

  • Received: August 7, 2025.
  • Published: September 9, 2025.

Keywords

  • принципы создания эргонимов
  • городской ландшафт
  • полиэтническая среда
  • номинации объектов городского ландшафта г. Уфы
  • язык города
  • principles of creating ergonyms
  • urban landscape
  • multiethnic environment
  • nominations of objects of urban landscape of Ufa
  • city language

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)