TO THE QUESTION OF THE DEFINITION OF THE CONCEPT «RHETORICAL STRATEGY»
Abstract
The article is devoted to the consideration of the concept of rhetorical strategy as an individual realization of communicative strategy. The regulation of the process of the construction of rhetorical strategy is associated with the ability of the author to design and embody the image of the addressee. The definition of rhetorical strategy is based on the correlation with the categories communicative strategy, speech strategy, genre, speech act.
References
- Аристотель. Риторика. Поэтика / Аристотель. - М.: Лабиринт, 2000. - 224 с.
- Иссерс, О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи / О. С. Иссерс. - М.: Едиториал УРСС, 2002. - 284 с.
- Клюев, Е. В. Речевая коммуникация / Е. В. Клюев. - М.: РИПОЛ КЛАССИК, 2002. - 320 с.
- Максимова, Н. В. «Чужая речь» как коммуникативная стратегия / Н. В. Максимова. - М.: Издательство РГГУ, 2005. - 317 с.
- Матвеева Т. В. К лингвистической теории жанра // Collegium. - 1995. - № 1-2. - С. 65-71.
- Тюпа В. И. От поэтики к риторике (в печати).
- Ыйм Х. Я. Прагматика речевого общения // Интеллектуальные процессы и их моделирование. - М.: Наука, 1987. - 400 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: June 9, 2008.
Keywords
- риторическая стратегия
- коммуникативная стратегия
- образ адресата
- речевая стратегия
- жанр
- речевой акт
- rhetorical strategy
- communicative strategy
- addressee image
- speech strategy
- genre
- speech act
Copyright
© 2008 The Author(s)
© 2008 Gramota Publishing, LLC