• Original research article
  • June 9, 2008
  • Open access

THE COGNITIVE CHARACTERISTICS OF THE ARGUMENTATION OF JOURNALISTIC TEXT

Abstract

The article is devoted to the analysis of the argumentation of journalistic text in the light of cognitive and pragmatical approaches to language. The argumentation is considered as the set of the procedures with the models of the world of an addressee. An author's speech action creating the text of argumentation is presented as the transition from a plan to its language representation. Using the language, an author sets the perspective of the consideration of information. The variability of the perspective in which the information is presented is provided by the appeal to positive or negative values.

References

  1. Ван Дейк Т. Язык. Познание. Коммуникация. - М., 1989.
  2. Красных В. В. Строение языкового сознания: фрейм-структуры // Когнитивная семантика: Материалы второй международной школы-семинара по когнитивной лингвистике. - Тамбов, 2000. - Ч. I.
  3. Сергеев В. М. Когнитивные методы в социальных исследованиях // Язык и моделирование социального взаимодействия: Переводы. - М., 1987. - С. 3-20.

Author information

K. V. Gudkova

St. Petersburg State University

About this article

Publication history

  • Published: June 9, 2008.

Keywords

  • аргументация публицистического текста
  • когнитивный подход
  • прагматический подход
  • модель мира
  • языковая репрезентация
  • перспектива рассмотрения информации
  • положительные ценности
  • отрицательные ценности
  • argumentation of journalistic text
  • cognitive approach
  • pragmatical approach
  • model of the world
  • language representation
  • perspective of the consideration of information
  • positive values
  • negative values

Copyright

© 2008 The Author(s)
© 2008 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)