• Original research article
  • November 25, 2009
  • Open access

CHILDREN IN THE LANGUAGE CONSCIOUSNESS OF THE REPRESENTATIVES OF DIFFERENT ETHNOSES

Abstract

The article is devoted to the problem of the ethno-cultural specificity of language consciousness. In the article the results of the free associative experiment are analyzed, the images "son" and "daughter" in the language consciousness of the representatives of Russian and Buryat cultures are considered, the similarities and distinctions of the images in these cultures are revealed.

References

  1. Галданова Г. Р. Семантика архаичных элементов свадьбы у тюрко-монголов // Традиционная обрядность монгольских народов. Новосибирск: Наука, 1992. С. 84.
  2. Горошко Е. И. Интегративная модель свободного ассоциативного эксперимента. Харьков-М.: Изд. группа «РА-Каравелла», 2001. С. 230.
  3. Караулов Ю. Н. Показатели национального менталитета в ассоциативно-вербальной сети // Языковое сознание и образ мира. М.: ИЯ РАН, 2000. С. 191-206.
  4. Тарасов Е. Ф. Межкультурное общение - новая онтология анализа языкового сознания // Этнокультурная специфика языкового сознания. М.: ИЯ РАН, 2003. С. 7-22.
  5. Тарасов Е. Ф., Тарасова М. Е. Исследование ассоциативных полей представителей разных культур // Ментальность россиян / под общ. ред. И. О. Дубова. М.: Фирма «Имидж-контакт», 1997. С. 253-277.
  6. Татарова С. П. Этнокультурные особенности организации семейной жизни // Культурное пространство Восточной Сибири и Монголии: материалы II Международной научно-практической конференции г. Улан-Удэ, 18-19 ноября, 2004 г. Улан-Удэ: Издательско-полиграфический комплекс ВСГАКИ, 2004. Т. 2. С. 106-114.

Author information

Zhargalma Bainovna Zhalsanova

State University - Higher School of Economics

About this article

Publication history

  • Published: November 25, 2009.

Keywords

  • языковое сознание
  • свободный ассоциативный эксперимент
  • национально-культурная специфика
  • language consciousness
  • free associative experiment
  • national-cultural specificity

Copyright

© 2009 The Author(s)
© 2009 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)