• Original research article
  • November 25, 2009
  • Open access

THE CHARACTERISTIC OF SPEECH INFLUENCE IN THE LANGUAGE OF INFORMATIONAL NEWSPAPER MESSAGES

Abstract

In the article the attempt to reveal the factors determining the specificity of speech influence in the language of informational newspaper messages is undertaken. The factor of an addressee (mass diverse readers' audience), an addresser (centralized informing body), the factor of a message and the factor of a genre (informational genre group in the system of newspaper-journalistic style) form the special type of speech influence and affect the choice of the means of speech influence.

References

  1. Богословская О. И., Роткина О. В. Средства создания рекламности в системе заголовков «Комсомольской правды» до- и постперестроечного периода [Электронный ресурс]. URL: http://language.psu.ru/bin/view.cgi?art=0014&th =yes&lang=rus (дата обращения: 10.08.2005).
  2. Болтаева С. В. Ритмическая организация суггестивного текста: автореф дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург. 2003. 25 с.
  3. Глинчевский Э. И. Средства речевого воздействия в языке СМИ // Вестник МГУ. 2005. № 5.
  4. Желтухина М. Р. Специфика речевого воздействия тропов в языке СМИ: автореф. дис. … доктора филол. наук. М., 2004. 47 с.
  5. Жуков И. В. Критический анализ дискурса печатных СМИ: особенности освещения северокавказского конфликта 1998-2000 гг: автореф. дис. … канд. филол. наук. Тверь, 2002. 16 с.
  6. Клушина Н. И. Языковые механизмы формирования оценки в СМИ [Электронный ресурс]. URL: http://www.gramota.ru /mag_arch.html?id=79 (дата обращения: 17.08.2001).
  7. Комаров Е. Н. Ценностные ориентиры в заголовков российских и французских средств массовой информации: автореф. дис. … канд. филол. наук. Волгоград, 2003. 22 с.
  8. Манькова Л. А. Специфика заголовков в различных газетных текстах [Электронный ресурс]. URL: http://www.crimea.edu/internet/Education/notes/edition6/n06020.html (дата обращения: 14.09.2005).
  9. Солганик Г. Я. О закономерностях развития языка газеты в XX веке // Вестник МГУ. 2002. № 2.
  10. Стернин И. А. Введение в речевое воздействие. Воронеж: Изд-во «КО», 2001. 228 с.
  11. Усик Е. Г. Лексико-семантические средства создания экспрессивности в заголовках немецких газет и журналов // Романо-германская филология. 2003.
  12. Фисенко И. Е. Коммуникемы русского языка в аспекте речевого воздействия: дис. … канд. филол. наук. Ростов-на-Дону, 2005. 180 с.
  13. Adams W. R., Brody J. Reading beyond words. Santa Barbra College City: Harcourt Brace College Publishers, 1995. 404 p.
  14. Chomsky Noam. Necessary illusions: thought control in democratic societies. Boston, MA.: South End Press, 1989. 424 p.

Author information

Tatyana Anatolyevna Prisyazhnyuk

Pedagogical Institute of Saratov State University

About this article

Publication history

  • Published: November 25, 2009.

Keywords

  • речевое воздействие
  • фактор речевого воздействия
  • вербальное речевое воздействие
  • адресат
  • адресант
  • средства речевого воздействия
  • speech influence
  • factor of speech influence
  • verbal speech influence
  • addressee
  • addresser
  • means of speech influence

Copyright

© 2009 The Author(s)
© 2009 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)