• Original research article
  • May 10, 2010
  • Open access

INNOVATIVE LEXICAL PROCESSES IN THE SYSTEM OF STEREOTYPICAL CONSTRUCTIONS OF MODERN ENGLISH BUSINESS DISCOURSE: ABBREVIATION AND SHORTENING

Abstract

Modern English business discourse is an institutional phenomenon determined by status, purposeful speech behaviour conducted in accordance with communication rules accepted in business community. The institutionality of business discourse as well as the discursive category of relevancy determine the rules of choosing and using the language means used for the realization of the complex of communicative intentions. On the basis of the presented theoretical considerations the position of stereotypical constructions in the area of modern business discourse is determined, the role of shortenings and abbreviations in the realization of a speaker's communicative intentions is revealed in the article.

References

  1. Алексеев Д. И. Сокращенные слова русского языка. Саратов, 1979. 234 с.
  2. Алексеева Н. Н. Типология сокращенных лексических единиц современного английского языка: автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 1984. 22 с.
  3. Аристов С. А. Невербальные компоненты коммуникации // Тверской лингвистический меридиан. Тверь: Тверской государственный ун-т, 1998. Вып. 1. С. 23-30.
  4. Баянкина Е. Г. Функциональная двойственность текста патента // Диалектика текста / отв. ред. А. И. Варшавская. СПб.: Изд-во С.-Петербургского ун-та, 2003. Т. II. С. 193-208.
  5. Беляева В. А. Закономерности образования сложносокращенных слов в русском и английских языках // Проблемы типологии языковых единиц разных уровней. Бийск, 2002. Вып. 2. С. 15-21.
  6. Богданов В. В. Классификация речевых актов // Личностные аспекты языкового общения. Калинин: Калининский гос. ун-т, 1989. С. 25-37.
  7. Бурова Г. П. Фармацевтический дискурс как культурный код: семиотические, прагматические и концептуальные основания: автореф. дис. … доктора филол. наук. Ставрополь, 2008. 44 с.
  8. Васильев Л. Г., Ощепкова Н. А. Прагматика документа: коммуникативный подход // Тверской лингвистический меридиан. Тверь: Тверск. гос. ун-т, 2000. С. 39-46.
  9. Веселов П. В. Современное деловое письмо в промышленности. 3-е изд., доп. М.: Издательство стандартов, 1990. 160 с.
  10. Володина М. Н. Когнитивно-информационная природа термина: на материале терминологических средств массовой информации: дис. … канд. филол. наук: 10.02.19. М., 2000. 192 с.
  11. Гак В. Г. Асимметрия лингвистического знака и некоторые общие проблемы терминологии // Семиотические проблемы языков науки, терминологии и информатики. М.: Наука, 1971. Ч. II. С. 30-64.
  12. Горшунов Ю. В. Прагматика аббревиатуры. М.: УРСС, 1999. 267 с.
  13. Григорьева В. С. Убеждение как речевая стратегия // Труды ТГТУ. Тамбов, 1999. Вып. 4. С. 171-175.
  14. Дюжикова Е. А. Аббревиация сравнительно со словосложением (на материале современного английского языка): автореф. дис. … доктора филол. наук. М., 1997. 47 с.
  15. Залевская А. А. Психолингвистические исследования. Слово. Текст: избранные труды. М.: Гнозис, 2005. 543 с.
  16. Исаева Л. А. Смысловая организация публицистического текста // Язык. Текст. Дискурс: научный альманах Ставропольского отделения РАЛК. Ставрополь-Краснодар: Кубанское региональное отделение АПСН, 2008. С. 63-68.
  17. Йокояма О. Б. Когнитивная модель дискурса и русский порядок слов / пер. Г. Е. Крейдлина. М.: Языки славянской культуры, 2005. 424 с.
  18. Колокольцева Т. Н. Роль диалога и диалогичности в современном коммуникативном пространстве // Проблемы речевой коммуникации. Тамбов, 2000. С. 50-57.
  19. Колтунова М. В. Язык и деловое общение. Нормы. Риторика. Этикет: учеб. пособие для вузов. М.: ОАО «НПО «Экономика»», 2000. 271 с.
  20. Кубрякова Е. С. В поисках сущности языка // Вопросы когнитивной лингвистики. 2009. № 1. С. 5-12.
  21. Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М.: ИТДГК «ГНОЗИС», 2003. 280 с.
  22. Мешков О. Д. Словообразование современного английского языка. М.: Изд-во Московского ун-та, 1976. 327 с.
  23. Олешков М. Ю. Моделирование коммуникативного процесса: монография. Нижний Тагил: НТГСПА, 2006. 336 с.
  24. Олизько Н. С. Интертекстуальность постмодернистского художественного дискурса. Попытка семиотико-синергетического анализа. Челябинск: Энциклопедия, 2007. 158 с.
  25. Организация работы с документами: учебник / под ред. В. А. Кудряева. 2-е изд., перераб. и доп. М.: ИНФРА-М, 2001. 592 с.
  26. Паневчик В. В. Деловое письмо: практическое пособие. 2-е изд. Минск: Амалфея, 2000. 160 с.
  27. Песина С. А. Когнитивные механизмы репрезентации профессионального знания // Языки профессиональной коммуникации: сборник статей участников Третьей международной конференции: в 2-х т. Челябинск: Энциклопедия, 2007. Т. 1. С. 76-78.
  28. Романов А. А. Управленческая коммуникация. Тверь: АО Тверьэнерго, 1996. 240 с.
  29. Современные теории дискурса: мультидисциплинарный анализ. Екатеринбург: Издательский Дом «Дискурс-Пи», 2006. Серия «Дискурсология». 177 с.
  30. Степанов Ю. С. Язык и метод: к современной философии языка. М., 1998. 312 c.
  31. Тэйлор Ш. Деловая документация и образцы документов / пер. С. Л. Могилевского. М.: ТК Велби; Изд-во «Проспект», 2005. 384 с.
  32. Филлипс Л. Дж., Йоргенсен М. В. Дискурс-анализ: теория и метод / пер. с англ. Харьков: Изд-во «Гуманитарный центр», 2004.
  33. Хасенова М. С. Семиотическая и лингвистическая природа аббревиации: автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 1986. 21 с.
  34. Чернявская В. Е. Лингвистика текста. Поликодовость. Интертекстуальность. Интердискурсивность. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. 248 с.
  35. Чудинов А. П. Россия в метафорическом зеркале: когнитивное исследование политической метафоры (1991-2000) [Электронный ресурс]. URL: www.philology.ru/linguistics2/chudinov-01.htm
  36. Ширяева Т. А. Когнитивная модель делового дискурса. Пятигорск: ПГЛУ, 2006. 256 с.
  37. Bargiela-Chiappini F., Nickerson C., Planken B. Business discourse. NY: Palgrave Macmillan, 2007. 282 p.
  38. Blakemore D. Discourse and relevance theory // The handbook of discourse analysis / ed. by D. Schiffrin, D. Tannen & H. Hamilton. Oxford: Blackwell Publishing, 2005. P. 100-118.
  39. Boyer P. Tradition as truth and communication. A cognitive description of traditional discourse. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. 143 p.
  40. Edelman M. The symbolic uses of politics. Urbana: Blackwell Publishing, 1964. 179 p.
  41. Evans D. Powerbase pre-intermediate: сourse book. NY: Longman, 2003. 197 p.
  42. Hotchkiss G. B., Drew C. A. Business English: its principles and practice. NY-Chicago: American Book Company, 1916. 376 p.
  43. http://contracts.corporate.findlaw.com/ agreements/ebay/exodusintservices.html
  44. http://contracts.corporate.findlaw.com/ agreements/worldcom/hrblock.mer.1997.09.07.html
  45. http://www.englishclub.com/business-english/vocabulary_company.htm
  46. http://www.yourdictionary.com/library/grammar/abbreviations/business-word-abbreviations.html
  47. Huang Y. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2007. 346 p.
  48. Maxwell K. Brave new words. A language lover's guide to the 21st century. London: Pan Books, 2007. 218 p.
  49. Sandler W., Lillo-Martin D. Sign language and linguistic universals. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. 547 p.
  50. Schiffrin D. Discourse markers: language, meaning and context // The handbook of discourse analysis / ed. by D. Schiffrin, D. Tannen & H. Hamilton. Oxford: Blackwell Publishing, 2005. P. 54-75.
  51. Stillings N. A., Weisler St. A., Chase Ch. H., Feinstein M. H., Garfield J. L., Rissland E. L. Cognitive science: an introduction. 2-nd ed. Cambridge-Mass.: The MIT Press, 1998. 530 p.
  52. Stiver D. R. The philosophy of religious language: sign, symbol and story. Oxford: Blackwell Publishing, 2006. 258 p.
  53. Strutt P. English for international tourism: intermediate students' book. Longman, 2003. 209 p.
  54. Talmy L. Toward a cognitive semantics. Cambridge: MIT Press, 2000. Vol. I. Concept structuring systems. 480 p.

Author information

Oleg Alimuradovich Alimuradov

Pyatigorsk State Linguistic University

Marina Anatolyevna Shlepkina

Pyatigorsk State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Published: May 10, 2010.

Keywords

  • дискурс
  • деловой дискурс
  • картина мира
  • лексика
  • аббревиатура
  • стереотип
  • инновация
  • усечение
  • английский язык
  • discourse
  • business discourse
  • picture of the world
  • vocabulary
  • abbreviation
  • stereotype
  • innovation
  • truncation
  • English language

Copyright

© 2010 The Author(s)
© 2010 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)