• Original research article
  • May 10, 2010
  • Open access

EUPHEMISMS AS THE FACTOR OF THE REALIZATION OF POLITENESS PRINCIPLE IN WOMEN EDITIONS LANGUAGE (ON THE FRENCH LANGUAGE MATERIAL)

Abstract

In the article the realization of politeness principle in French women mass-media using euphemistic substitutions is considered. Special attention is paid to revealing the basic thematic groups of euphemisms and their typology according to usage spheres is suggested.

References

  1. Есперсен О. Язык: его суть, происхождение и развитие. М.: Наука, 1990. 254 с.
  2. Заботкина В. И. Новая лексика современного английского языка. М.: Высшая школа, 1999. 137 с.
  3. Кацев А. М. Языковое табу. М.: Просвещение, 1988. 112 с.
  4. Кириллина А. В. Развитие гендерных исследований в лингвистике // Филологические науки. 1998. № 2. С. 51-58.
  5. Лакофф Р. Язык и место женщины. СПб.: Алетейя, 2001. 184 с.
  6. Тюрина Е. Е. Семантический статус эвфемизмов и их место в системе номинативных средств языка. Н. Новгород, 1998. 127 с.
  7. Brunet S. Les mots de la fin du siècle. Paris: Edition Bélin, 1996. 254 p.
  8. Debras S. Des journaux et des femmes // Communication et langage. 1999. № 122. P. 58-71.

Author information

Tatyana Yaroslavovna Yakubina

Belgorod State University

Yury Grigoryevich Sinelnikov

Belgorod State University

About this article

Publication history

  • Published: May 10, 2010.

Keywords

  • эвфемизм
  • принцип вежливости
  • тактика сотрудничества
  • языковое табу
  • язык французских женских изданий
  • euphemism
  • politeness principle
  • cooperation tactics
  • language taboo
  • French women editions language

Copyright

© 2010 The Author(s)
© 2010 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)