• Original research article
  • July 20, 2010
  • Open access

SUFI WORLD MODELS IN THE TATAR POETRY OF THE ХIХTH CENTURY

Abstract

The article reveals the world models in the Tatar Sufi poetry of the ХIХth century in which religious (Sufi) world picture dominated. The only opposition: macro-cosmos and micro-cosmos (God and man) was spotlighted. Different modifications of this opposition - this world / divine world, temporariness / eternity, wretchedness / beauty and so on finally led to the idea about God as the only beautiful thing which a man must strive for.

References

  1. Гумеров И. Идейно-эстетические особенности творчества Гали Чокрыя: дисс. ... канд. филол. наук. Казань, 2002. 275 с.
  2. Загидуллина Д. Картина мира и художественные особенности средневековой татарской суфийской поэзии // Ученые записки Казанского государственного университета. Серия гуманитарных наук. Казань, 2007. Кн. 2. Т. 149. С. 206-216.
  3. Ибрагим Т. Суфийская концепция «совершенного человека» // Человек как философская проблема: Восток-Запад. М., 1991. С. 62-75.
  4. Ибрагим Т. Татарская религиозно-философская мысль в общемусульманском контексте. Казань, 2002. 239 с.
  5. Игнатенко А. Мир - Бог в зеркале, или как возник Совершенный Человек // Человек и Природа в духовной культуре Востока. М.: ИВ РАН; КРАФТ, 2004. С. 14-47.
  6. Литературная энциклопедия терминов и понятий / гл. ред. А. Н. Николюкин. М.: Интелвак, 2001. 1596 с.
  7. Степанянц М. Т. Философские аспекты суфизма. М., 1987. 190 с.
  8. Хейзинга Й. Осень средневековья // Хейзинга Й. Сочинения: в 3-х т. М.: Наука, 1995. Т. 1. 457 с.

Author information

Nurfiya Marsovna Yusupova

Kazan (Privolzhye) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: July 20, 2010.

Keywords

  • суфизм
  • бинарные оппозиции
  • картина мира
  • трансформация
  • поэзия
  • Sufism
  • binary oppositions
  • world picture
  • transformation
  • poetry

Copyright

© 2010 The Author(s)
© 2010 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)