• Original research article
  • December 10, 2010
  • Open access

MYTHOLOGICAL IMAGES AND ARTISTRY PROBLEM IN CLASSIC LITERATURE

Abstract

In the article the artistry problem in classic literature is considered in the aspect of the correlation between folklore and written literature. By the example of the creative work of such poets as Mukimy and Furkat the author shows that the representatives of written literature used mythological beliefs and views which had artistic-aesthetic meaning together with the traditions of folklore in the formation and development of the Uzbek classical literature.

References

  1. Акрамов Ғ. Мифология в узбекском народном творчестве: автореф. дис. … канд. филол. наук. Баку, 1980.
  2. Басилов В. Н. Новые материалы о шаманском бубне узбеков // Полевые исследования института этнографии за 1975. М.: Наука, 1976. С. 121.
  3. Басилов В. Н. Чильтаны // Мифы народов мира. М., 1991. Т. 7. С. 629.
  4. Диваев А. Киргизская легенда о ветхозаветном великане Адже (Оге). Казань, 1908. С. 5.
  5. Диваев А. Легенда о великане Адж по прозвищу Алангсор-Алиф // Протоколы заседаний и сообщений членов Туркестанского кружка любителей археологии. Год. XIII. Ташкент, 1989. С. 20-21.
  6. Жукас С. О соотношении фольклора и литературы // Фольклор. Поэтика и традиция. М.: Наука, 1982. С. 8.
  7. Акрамов Ғ. Аниматик мифология // Ўзбек тили ва адабиёти. Тошкент, 1977. 3-сон.
  8. Акрамов Ғ. Мифологиянинг айрим эпик жанрлар билан ўзаро муносабати // Ўзбек фольклорининг эпик жанрлари. Тошкент: Фан, 1981. Б. 150.
  9. Жуманиёзов Б. Ўзбек халқ эпосида ялмоғиз образи: филол. фанлари номзоди ... дис. автореф. Ташкент, 1996.
  10. Жўраев М. Мифологиянинг ёзма адабиётга муносабати // Ўзбек тили ва адабиёти. Тошкент, 1980. 6-сон.
  11. Жўраев М. Ўзбек халқ эртакларида «сеҳрли» рақамлар. Тошкент, 1991.
  12. Қаюмов О. Ўзбек фольклорида пари образи: филол. фанлари номзоди ... дис. автореф. Тошкент, 1999.
  13. Муқимий. Танланган асарлар. Биринчи том. Тошкент, 1960. Б. 203.
  14. Нафасов Т. Номлар таърифи // Гулистон. Ташкент, 1968. № 4. С. 26.
  15. Носируддин Бурҳовуддун Рабғўзи. Қиссаси Рабғузий. Тошкент: Ёзувчи, 1990. 1-жилд. Б. 46-47.
  16. Раҳмонов Т. Миф ўзбек фольклори эпик мотивларининг ўзаги сифатида: филол. фанлари номзоди ... дис. автореф. Тошкент, 1997.
  17. Рўзимбоев С., Собирова Н. «Авесто» ва Хоразм фольклори. Урганч, 2001.
  18. Саримсоқов Б. Эпик жанрлар диффузияси // Ўзбек фольклорининг эпик жанрлари. Тошкент, 1981.
  19. Толипов С. П. Ўзбекистоннинг қадимги маданияти. Тошкент, 1954. Б. 8.
  20. Файзиева Д. Ўзбек фольклорида илон клуьтининг излари // Ўзбек тили ва адабиёти. Тошкент, 1997. 2-сон.
  21. Фурқат. ТАТ. Т. 2. 96-бет.
  22. Ҳайдаров Т. «Гўр-ўғли» ва мифология синкретизми: филол. фанлари номзоди ... дис. автореф. Тошкент, 1994.
  23. Эшонқулов Ж. Ўзбек фольклорида дев образи: филол. фанлари номзоди ... дис. автореф. Тошкент, 1997.

Author information

Sayara Husenovna Hamdamova

Tashkent State Conservatory

About this article

Publication history

  • Published: December 10, 2010.

Keywords

  • мифологические образы
  • фольклорные традиции
  • народные легенды
  • устные варианты
  • бахши-шаманы
  • топонимические легенды
  • покровитель
  • традиционный персонаж
  • мифологические представления
  • mythological images
  • folklore traditions
  • folk legends
  • oral variants
  • bahshi-shamans
  • toponymic legends
  • patron
  • traditional character
  • mythological beliefs

Copyright

© 2010 The Author(s)
© 2010 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)