• Original research article
  • March 29, 2011
  • Open access

SOCIAL-CULTURAL COMPETENCE FORMATION THROUGH VIDEO COURSES

Abstract

The article tackles the types of work with video materials. Special attention is paid to the formation of social-cultural competence and the author draws teachers' attention to fulfilling the following tasks: to use visual information, first of all, as the reason for working with the word; to draw students' attention to the behavioral peculiarities of the representatives of another culture and carry out inter-cultural comparison; to cultivate tolerance.

References

  1. Братимов О. В., Горский Ю. М., Делягин М. Г., Коваленко А. А. Практика глобализации: игры и правила новой эпохи. М.: ИНФРА-М, 2000. С. 38.
  2. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М., 1977.
  3. Степанов Ю. С. Изменчивый образ языка в науке ХХ века // Язык и наука конца ХХ века. М., 1995. С. 81.
  4. Brandi Marie-Luise. Video im Deutschunterricht. Berlin - Leipzig - Wien - New York: Langenscheidt, 1996. S. 8-13.
  5. Leger Brosnahan. Russian and English: Non-Verbal Communication. М.: БиЛингва, 1998. P. 29.

Author information

Lyubov' Andreevna Lakhotyuk

Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: March 29, 2011.

Keywords

  • социокультурная компетенция
  • коммуникативно-деятельностный подход
  • учебный видеокурс
  • работа с информационными каналами
  • страноведческая информация
  • поведенческие особенности
  • межкультурное сравнение
  • гипотеза языковой относительности Сепира-Уорфа
  • культура низкого контекста
  • эксплицитность / имплицитность информации
  • проксемика
  • толерантность
  • social-cultural competence
  • communicative-action approach
  • educational video course
  • work with informational channels
  • country-specific information
  • behavioral peculiarities
  • inter-cultural comparison
  • Sapir-Whorf hypothesis of linguistic relativity
  • low context culture
  • explicit information / implicit information
  • proxemics
  • tolerance

Copyright

© 2011 The Author(s)
© 2011 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)