• Original research article
  • March 29, 2011
  • Open access

AUDIENCE JOINING METHOD AS PUBLIC CONSCIOUSNESS MANIPULATING MEANS IN FRENCH MASS-MEDIA TEXTS (SOCIO-LINGUISTIC ASPECT)

Abstract

In the article the role and the manipulative opportunities of the method known in media and political discourse as audience capturing and joining are considered by concrete examples. The examples of this method use are analyzed against the concrete social background taking into account information recipient's ideological orientation.

References

  1. Баранов А. Н. Лингвистическая экспертиза текста: теория и практика. М.: Флинта; Наука, 2007. 592 с.
  2. Кара-Мурза С. Манипуляция сознанием. М.: Эксмо, 2000. 364 c.
  3. Олянич А. В. Презентационная теория дискурса. Волгоград: Парадигма, 2004. 507 с.
  4. Чернявская В. Е. Дискурс власти и власть дискурса: проблемы речевого воздействия. М.: Флинта; Наука, 2006. 136 с.
  5. Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса. Волгоград: Перемена, 2000. 368 с.
  6. Шкондин М. В. СМИ как коммуникативная система // Вестник Московского университета. Сер. 10. Журналистика. 2002. № 1. С. 34-45.

Author information

Yuliya Ivanovna Mednikova

Volgograd State University

About this article

Publication history

  • Published: March 29, 2011.

Keywords

  • социальная власть
  • манипуляция сознанием
  • речевое воздействие
  • социальная и идеологическая ориентация
  • фактор адресата
  • social authority
  • consciousness manipulation
  • speech influence
  • social and ideological orientation
  • addressee factor

Copyright

© 2011 The Author(s)
© 2011 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)