• Original research article
  • July 7, 2011
  • Open access

GROUP MYTHS AS THE MEANS OF MANIPULATING PUBLIC CONSCIOUSNESS IN THE TEXTS OF FRENCH MASS-MEDIA (SOCIAL-LINGUISTIC ASPECT)

Abstract

The author considers the persuasive potential of the lexical units having the markers one's and somebody else's and shows by concrete examples how their pragmatic meaning and manipulative opportunities are enhanced among corresponding words-actualizers and with the support of social context.

References

  1. Глинчевский Э. И. Средства речевого воздействия в языке СМИ // Вестник Моск. ун-та. Сер. 19. 2005. № 4. С. 18-27.
  2. Демьянков В. З. Интерпретация политического дискурса в СМИ // Язык СМИ как объект междисциплинарного исследования. М.: Изд. Моск. ун-та, 2003. С. 116-133.
  3. Кара-Мурза С. Манипуляция сознанием. М.: Эксмо, 2000. 364 с.
  4. Чернявская В. Е. Дискурс власти и власть дискурса: проблемы речевого воздействия. М.: Флинта; Наука, 2006. 136 с.
  5. Шейгал Е. И. Политическая мифологема как средство социальной идентификации // Межкультурная идентификация и проблемы национальной идентичности. Воронеж: Изд. Воронежского ун-та, 2002. С. 230-238.
  6. Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса. Волгоград: Перемена, 2000. 368 с.

Author information

Yuliya Ivanovna Mednikova

Volzhsk Classical Institute (Branch) of Volgograd State University

About this article

Publication history

  • Published: July 7, 2011.

Keywords

  • речевое воздействие на воспринимающее сознание
  • групповые мифы
  • социальная власть
  • персуазивность
  • манипулирование сознанием
  • совокупный социальный объект воздействия
  • язык СМИ
  • speech influence on perceiving consciousness
  • group myths
  • social power
  • persuasiveness
  • manipulating consciousness
  • total social object of influence
  • language of mass-media

Copyright

© 2011 The Author(s)
© 2011 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)