• Original research article
  • December 5, 2011
  • Open access

STUDENTS' COMMUNICATIVE AND INTERCULTURAL COMPETENCES FORMATION VIA LANGUAGE OF BLOGS AND MICROBLOGS (BY THE MATERIAL OF RUSSIAN, ENGLISH AND CHINESE LANGUAGES)

Abstract

The author discusses the formation of the communicative and intercultural competences of the students learning professionally-oriented foreign language, proposes for this purpose a relevant didactic model basing on the implementation of thematically diverse blogosphere content and shows that the basic component of the model is versatile classroom and extracurricular work with authentic language material provided in the public domain on the Internet, contributing to the development of free oral and written intercultural communication skills within the given problematics, and also to the formation of the ability to formulate and solve various problems in the sphere of intercultural language communication.

References

  1. Астафурова Т. Н. Стратегии коммуникативного поведения в профессионально-значимых ситуациях межкультурного общения: лингвистический и дидактический аспекты: автореф. дисс. … д-ра филол. наук. М., 1997.
  2. Байденко В. И. Компетентностный подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования: методологические и методические вопросы. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2005. 114 с.
  3. Веселовская Н. С. Компетентностный подход в образовании - основа подготовки квалифицированного специалиста [Электронный ресурс]. URL: http://www.auditorum.ru (дата обращения: 22.09.2011).
  4. Вишнякова С. М. Профессиональное образование: ключевые понятия, термины, актуальная лексика: словарь. М.: Новь, 1999. 535 с.
  5. Гутарева Н. Ю. Тестирование при определении уровня иноязычной коммуникативной компетенции (на примере обучения специальности «Экологический менеджмент» в неязыковом вузе): монография / Томский политехнический университет. Томск: Изд-во ТПУ, 2011. 159 с.
  6. Запятая О. В. Формирование и мониторинг общих умений коммуникации учащихся: методическое пособие. Красноярск: Торос, 2007. 136 с.
  7. Кравченко А. В. Что такое коммуникация?: очерк биокогнитивной философии языка // Прямая и непрямая коммуникация: сб. научных статей / под ред. В. В. Дементьева. Саратов: Колледж, 2003. С. 27-39.
  8. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций. М.: Просвещение, 2002. 239 с.
  9. Степанова С. Н. Компетентностный подход как инструмент модернизации российского образования // Известия Томского политехнического университета. Томск, 2009. Т. 314. № 3.
  10. Хуторской А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты [Электронный ресурс]: доклад на Отделении философии образования и теории педагогики РАО 23 апреля 2002 г. URL: http://www.eidos.ru/news/compet/html (дата обращения: 22.10.2011).
  11. Crystal D. Language and the Internet. Cambridge: CUP, 2006. 316 p.
  12. Nowson S. Weblogs, Genres and Individual Differences // Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Society. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. Р. 1666-1671.

Author information

Ol'ga Sergeevna Khudyakova

Siberian Federal University

About this article

Publication history

  • Published: December 5, 2011.

Keywords

  • коммуникативная компетенция
  • межкультурная компетенция
  • блогосфера
  • межкультурная коммуникация
  • блог
  • микроблог
  • communicative competence
  • intercultural competence
  • blogosphere
  • intercultural communication
  • blog
  • microblog

Copyright

© 2011 The Author(s)
© 2011 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)