• Original research article
  • May 14, 2012
  • Open access

DRINKS IN FRENCH, ENGLISH AND RUSSIAN ASSOCIATIVE DICTIONARIES (STIMULUS → REACTION)

Abstract

The author analyzes and compares three national associative fields of the universal concept drinks. The received results allow revealing common and national-specific aspects in these fields content and structure that presents scientific novelty. By the analyzed material the author also reveals the prototypical representatives of drinks class for the Russian and French language consciousness and shows the structural-substantial proximity of associative reactions complexes presented in these two languages.

References

  1. Дебренн М. Французский ассоциативный словарь: в 2-х т. Новосибирск: Новосиб. гос. ун-т, 2010. Т. 1. От стимула к реакции. 227 с.
  2. Морель Морель Д. А. Средства репрезентации ядра концепта «напитки» в языковой картине мира подростков: сопоставительный аспект // В мире научных открытий. Красноярск: Научно-инновационный центр, 2011. № 11.6 (23). Гуманитарные и общественные науки. С. 1705-1717.
  3. Морель Морель Д. А., Пургина Ю. А., Мельникова О. В. Структурирование и динамика концепта «Алкогольные напитки»: сопоставительный аспект исследования [Электронный ресурс] // Мат. межрег. науч.-практ. конф. «Динамика языковой картины мира». Воронеж: АНО МОК ВЭПИ, 2009. Ч. 1. С. 25-38. URL: http://vepi.ru/science/materials (дата обращения: 07.05.2011).
  4. Морель Морель Д. А., Шашкин Л. М. Динамика пополнения систем обозначений безалкогольных напитков во французском и английском языках // European Social Science Journal. Рига - М.: Международный исследовательский институт, 2011. № 9 (12). С. 184-192.
  5. Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ; Восток-Запад, 2007. 314 с.
  6. Похлебкин В. В. Напитки [Электронный ресурс]. URL: http://dic.academic.ru/contents.nsf/enc_pohlebkin/ (дата обращения: 25.07.2011).
  7. Рудакова А. В. Когнитология и когнитивная лингвистика. 2-е изд. Воронеж: Истоки, 2004. 80 с.
  8. Русский ассоциативный словарь: в 2-х т. / Ю. Н. Караулов, Г. А. Черкасова, Н. В. Уфимцева, Ю. А. Сорокин, Е. Ф. Тарасов. М.: Астрель; АСТ, 2002. Т. 1. От стимула к реакции: ок. 7000 стимулов. 784 с.
  9. Boisson-totem [Электронный ресурс] // Trésor de la langue française informatisé / © 2004 CNRS Éditions; ATILF; Nancy 2 (CD-ROM).
  10. Edinburgh Word Association Thesaurus [Электронный ресурс]. URL: http://www.eat.rl.ac.uk/ (дата обращения: 13.04.2012).
  11. Morel Morel D. A. Some Aspects of Categorization of Non-Alcoholic Drinks in French, English and Russian // SWorld: cборник научных трудов: мат. междунар. науч.-практ. конф. «Современные направления теоретических и прикладных исследований' 2012». Одесса: КУПРИЕНКО, 2012. Вып. 1. Т. 27. С. 28-32.
  12. Poitou J., Dubois D. Catégories sémantiques et cognitives. Une étude expérimentale en sémantique lexicale // Cahiers de lexicologie. 1999. № 74. P. 5-27.

Author information

Dmitrii Aleksandr Morel' Morel'

Belgorod State National Research University

About this article

Publication history

  • Published: May 14, 2012.

Keywords

  • концепт
  • напитки
  • алкоголь
  • ассоциация
  • стимул
  • реакция
  • ассоциативное поле
  • ассоциативный словарь
  • concept
  • drinks
  • alcohol
  • association
  • stimulus
  • reaction
  • associative field
  • associative dictionary

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)