• Original research article
  • May 14, 2012
  • Open access

SPEECH COMMUNICATION IN TRADE SPHERE AS INTERCULTURAL COMMUNICATION

Abstract

The author reveals the peculiarities of the communicative characteristics of professional communication participants in trade sphere, the differences between the communicative demands put forth to a seller by the specialists in trade sphere and buyers' expectations under new social-political and economic conditions, the formation of the culturally conditioned stereotypes of professional communication, the coincidence of the communicative positions of a professional and a non-professional.

References

  1. Льюис Р. Д. Деловые культуры в международном бизнесе: от столкновения к взаимопониманию / пер. с англ. 2-е изд. М.: Дело, 2001. 448 с.
  2. Скуратовская Я. Л. Опыт описания коммуникативной личности профессионала // Вестник Челябинского государственного университета. Серия «Филология. Искусствоведение». 2009. Вып. 33. № 22 (160). С. 115-118.
  3. Франселла Ф., Баннистер Д. Новый метод исследования личности / пер. с англ.; общ. ред. и предисл. Ю. М. Забродина и В. И. Похилько. М.: Прогресс, 1987. 236 с.
  4. Харченко Е. В. Модели речевого поведения в профессиональном общении. Челябинск, 2003. 336 с.
  5. Харченко Е. В., Шкатова Л. А. Клиентурное речевое поведение: межкультурные аспекты // Языковое сознание: формирование и функционирование. М., 1998. С. 219-223.
  6. Шибутани Тамотсу. Социальная психология / пер. с англ. Ростов-на-Дону: Феникс, 1999. 544 с.
  7. Яковенко Л. К. Социально одобряемый и социально порицаемый образ профессионала // Вестник ПГУ. Павлодар, 2007. № 1. С. 131-139.
  8. http://www.proforient.ru/orient/howto/man_man/

Author information

Lyudmila Konstantinovna Yakovenko

South-Kazakhstan State University named after М. Аuezov

About this article

Publication history

  • Published: May 14, 2012.

Keywords

  • профессиональное общение
  • речевая коммуникация
  • коммуникативное речевое поведение
  • профессионал
  • непрофессионал
  • коммуникативные характеристики профессионала
  • professional communication
  • speech communication
  • communicative speech behavior
  • professional
  • non-professional
  • professional's communicative characteristics

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)