• Original research article
  • July 25, 2012
  • Open access

SIGNIFICANCE OF TECHNICAL HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT TEACHERS' PROFESSIONAL-SPEECH CULTURE

Abstract

The author reveals the influence of technical higher education establishment teachers' speech culture on the speech culture of future specialists, the interrelation of professional knowledge system formation and the level of a student's speech and overall development, and singles out two interrelated levels - correctness and speech skills, and two main components of speech culture - normative and communicative-pragmatic ones.

References

  1. Брызгалина Е. В. Русский язык и культура речи педагога: материалы областной научно-практической конференции «Русский язык и его роль в развитии культуры, науки, образования». Тверь, 2005. С. 34-36.
  2. Лунева Л. П. Совершенствование профессионально-речевой культуры преподавателя: автореф. дисс. … док. пед. наук. Самара, 2004. 16 с.
  3. Мурашов А. А. Культура речи: учеб. пособие. М.: Издательство Московского психолого-социального института, 2004.
  4. http://yandex.ru/yandsearch?stype=first&clid=46511&text

Author information

Alevtina Aleksandrovna Nagornyak

Yurga Technological Institute (Branch) of Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: July 25, 2012.

Keywords

  • речевая культура
  • языковые средства
  • эталон грамотности
  • речевое развитие
  • коммуникативные задачи
  • этика общения
  • языковая репутация
  • speech culture
  • language means
  • standard of literacy
  • speech development
  • communicative tasks
  • communication ethics
  • language reputation

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)