• Original research article
  • September 24, 2012
  • Open access

PRAGMATIC ASPECTS OF TRADE UNION PUBLICATIONS TEXTS

Abstract

The author discusses text pragmatics in trade union organizations periodicals, describes the pragmatic potential implementation of journalistic text in system, and analyzes such pragmatic aspects of media texts as intentionality, context, and the pragmatic meaning of text.

References

  1. Арутюнова Н. Д., Падучева Е. В. Истоки, проблемы и категории прагматики // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1985. Вып. 16. С. 3-42.
  2. Богуславская В. В. Моделирование текста: лингвосоциокультурная концепция: анализ журналистских текстов. М.: Издательство ЛКИ, 2008. 280 с.
  3. Дридзе Т. М. От герменевтики к семиосоциопсихологии: от «творческого» толкования текста к пониманию коммуникативной интенции автора // Социальная коммуникация и социальное управление в антропоцентрической и семиосоциопсихологической парадигмах: в 2-х кн. М.: Изд-во Института социологии РАН, 2000. Кн. 2. С. 115-138.
  4. Дридзе Т. М. Язык и социальная психология. М.: Высшая школа, 1980. 224 с.
  5. Коган В. З. К методологии информологического подхода // Информатика и культура. Новосибирск, 1990. С. 108-127.

Author information

Yuliya Nikolaevna Panina

St. Petersburg State University

About this article

Publication history

  • Published: September 24, 2012.

Keywords

  • медиатекст
  • прагматика
  • интенциональность
  • иллокутивный акт
  • прагматическое значение
  • профсоюзная пресса
  • media text
  • pragmatics
  • intentionality
  • illocutionary act
  • pragmatic meaning
  • trade union press

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)