• Original research article
  • September 24, 2012
  • Open access

DISCUSSION OF MORAL DILEMMAS AS METHOD FOR SPEAKING FLUENCY DEVELOPMENT IN FOREIGN LANGUAGE

Abstract

The author considers the technique of speaking fluency development in a foreign language, which is based on the discussion of moral dilemmas, determines affective and cognitive factors that allows considering moral dilemmas as an effective method for speaking fluency development, describes four stages of this technique, and suggests the recommendations for work with moral dilemmas during foreign language classes.

References

  1. Выготский Л. С. Мышление и речь. 5-е изд. М.: Лабиринт, 1999. 350 с.
  2. Зимняя И. А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке. 2-е изд. М.: Просвещение, 1985. 160 с.
  3. Камаева Т. П. Функция учителя в осуществлении речевого взаимодействия с учащимися при обучении иностранному языку // Иностранные языки в школе. 1991. № 4. С. 21-26.
  4. Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков. СПб.: Русско-Балтийский информационный центр «БЛИЦ», 2001. 224 с.
  5. Коломинский Я. Л. Человек: психология. 2-е изд. М.: Просвещение, 1986. 223 с.
  6. Матрон Е. Д. Художественное произведение на уроках иностранного языка. М.: Флинта; Наука, 2002. 296 с.
  7. Поляков О. Г. Направления совершенствования коммуникативных умений в профильно-ориентированном обучении английскому языку // Иностранные языки в высшей школе. 2005. № 3. С. 55-62.
  8. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. М.: Педагогика, 1973. 424 с.
  9. Узнадзе Д. Н. Общая психология. М.: Смысл, 2004. 412 с.

Author information

Tat'yana Yur'evna Tormyshova

Lipetsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: September 24, 2012.

Keywords

  • моральная дилемма
  • беглость
  • говорение
  • когнитивные и аффективные факторы
  • moral dilemma
  • fluency
  • speaking
  • cognitive and affective factors

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)