• Original research article
  • September 24, 2012
  • Open access

SUFISM IN MEDIEVAL TATAR CULTURE: ROLE, FEATURES AND MODELS OF THE WORLD

Abstract

The authors reveal the features of Sufism in the medieval Tatar culture by the material of literary works, set the task to recreate the Sufi worldview of the medieval Tatar poetry and to separate the key national-specific features, determine scientific novelty by another approach to the study of the Sufi literature: the authors research the Tatar Sufi poetry against the background of the Sufi worldview models reconstruction, as well as in the broad context of the Oriental literature and philosophy.

References

  1. Абилов Ш. Идеал социальной утопии в наследии татарских мыслителей периода Средневековья // Из истории татарской общественной мысли. Казань, 1979. С. 56-63.
  2. Абилов Ш. Суфичылык // Татар әдәбияты тарихы: в 6-ти т. Казан: Тат. кит. нәшр., 1984. Т. 1. Б. 356-366.
  3. Бертельс Е. Э. Избранные труды: в 3-х т. М.: Наука, 1965. Т. 3. 560 с.
  4. Брагинский И. К итогам дискуссии о периодизации истории литератур Востока // Народы Азии и Африки. 1965. № 3. С. 55-72.
  5. Гумеров И. Идейно-эстетические особенности творчества Гали Чокрыя: дисс. ... к. филол. н. Казань, 2002. 275 с.
  6. Загидуллина Д. Картина мира и художественные особенности средневековой суфийской поэзии // Ученые записки Казанского государственного университета. Серия гуманитарных наук. Казань, 2007. Т. 149. Книга 2. С. 206-216.
  7. Ибрагим Т. Суфийская концепция «совершенного человека» // Человек как философская проблема: Восток - Запад. М., 1991. С. 62-75.
  8. Ибрагим Т. Татарская религиозно-философская мысль в общемусульманском контексте. Казань, 2002. 239 с.
  9. Игнатенко А. Мир - Бог в Зеркале, или Как возник Совершенный Человек // Человек и Природа в духовной культуре Востока. М.: ИВ РАН; КРАФТ, 2004. С. 14-47.
  10. Идиятуллина Г. Г. Абу Наср Курсави и среднеазиатские истоки татарской общественной мысли конца XVIII - начала XIX века (по материалам трактата «ал-иршад ли-л-'ибад»): автореф. дисс. … к.и.н. Казань, 2001. 22 с.
  11. Кныш А. Д. Мусульманский мистицизм. СПб.: Диля, 2004. 464 с.
  12. Литературная энциклопедия терминов и понятий / гл. ред. А. Н. Николюкин. М.: Интелвак, 2001. 1596 с.
  13. Пригарина Н. Введение // Суфизм в контексте мусульманской культуры. М.: Наука, 1989. С. 3-17.
  14. Пригарина Н. И. Образное содержание бейта в поэзии на персидском языке // Восточная поэтика. М., 1983. С. 89-108.
  15. Степанянц М. Т. Поиск скрытого смысла // В поисках скрытого смысла: духовное учение Руми. М.: Ладомир, 1995. С. 4-15.
  16. Степанянц М. Т. Философские аспекты суфизма. М., 1987. 190 с.
  17. Хейзинга Й. Осень Средневековья // Хейзинга Й. Сочинения: в 3-х т. М.: Наука, 1995. Т. 1. 457 с.
  18. Шиммель А. Мир исламского мистицизма / пер. с англ. Н. И. Пригариной, А. С. Раппопорт. М.: Алетейа; Энигма, 2000. 416 с.
  19. Юзеев А. Суфизм в Поволжье и Приуралье // Татарская религиозно-философская мысль в общемусульманском контексте. Казань: Татар. кн. изд-во, 2002. С. 113-117.

Author information

Airat Faikovich Yusupov

Kazan' (Volga Region) Federal University

Nurfiya Marsovna Yusupova

Kazan' (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: September 24, 2012.

Keywords

  • суфизм
  • суфийские модели мира
  • средневековая татарская поэзия
  • язык суфийских произведений
  • Sufism
  • Sufi models of the world
  • medieval Tatar poetry
  • language of Sufi works

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)