• Original research article
  • October 16, 2012
  • Open access

FEATURES OF PARTICLES FUNCTIONING IN ADVERTISING MESSAGES TEXTS

Abstract

The author considers the stylistic aspect of the Russian particles functioning, determines the range of the particles used in advertising messages texts, by the example of the words with restrictive semantics (only, just, exceptionally, etc.) shows the role of particles in advertising text, and describes the possibility of their participation in the realization of the basic communication strategies of advertising in compliance with the individual semantic-functional properties of each particle.

References

  1. Дискурсивные слова русского языка: опыт контекстно-семантического описания / под ред. К. Киселевой и П. Пайара. М.: Мегатекст, 1998. 447 с.
  2. Емельянова А. В. Темпоральные частицы в немецкоязычной рекламе: автореф. дисс. … канд. филол. наук. Иваново, 2007. 23 с.
  3. Лазарева Э. А. К вопросу о специфике рекламного текста // Человек. Коммуникация. Текст. Барнаул, 2000. Вып. 3. С. 186-195.
  4. Николаева Т. М. Функции частиц в высказывании (на материале славянских языков). М.: Наука, 1985. 168 с.
  5. Объяснительный словарь русского языка: структурные слова / под ред. В. В. Морковкина. М.: Астрель; АСТ, 2002. 432 с.
  6. Словарь служебных слов русского языка / А. Ф. Прияткина, Е. А. Стародумова, Г. Н. Сергеева и др. Владивосток, 2001. 363 с.
  7. Стародумова Е. А. Избранные работы: описание русских частиц, словарные статьи, синтаксис художественной прозы. Владивосток: Изд-во Мор. гос. ун-та, 2011. 267 с.
  8. Стародумова Е. А. Частицы русского языка (разноаспектное описание). Владивосток: Изд-во Дальневост. ун-та, 2002. 292 с.
  9. Токарчук И. Н. Частицы в рекламных текстах // Проблемы сохранения, развития и распространения русского языка как великого достояния народа: материалы междунар. научно-практ. конф. (г. Владивосток, 28-29 июня и 23-24 октября 2003 г.). Владивосток: Изд-во Дальневост. ун-та, 2006. С. 112-119.
  10. Токарчук И. Н. Частицы в языковом и речевом аспектах (на материале частиц «просто» и «прямо»): дисс. … канд. филол. наук. Владивосток, 2002. 237 с.
  11. Шимчук Э. Г., Щур М. Г. Словарь русских частиц / под ред. В. Гладрова. Берлин, 1999. 147 с.

Author information

Irina Nikolaevna Tokarchuk

Far-Eastern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: October 16, 2012.

Keywords

  • частицы
  • рекламное сообщение
  • стилистический аспект
  • стилистический эффект
  • коммуникативные стратегии
  • particles
  • advertising message
  • stylistic aspect
  • stylistic effect
  • communicative strategies

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)